Svar: Suttesorg
13. december 2010
Alder:
3 år
Kære Jette
Har I skrevet til julemanden? Måske skulle I skrive til julemanden og spørge om han er glad for og passer godt på de sutter jeres dreng har givet ham. Når man giver nogen en gave, som betyder rigtig meget for en selv, så er det jo rigtig rart at vide, at modtageren sætter ligeså meget pris på det, som man selv gør ...
Måske giver julemanden også en lille ekstra gave som tak, noget som jeres dreng kan bruge. Det kunne jo være en bamse, en slaskedukke eller lignende, som jeres dreng får af julemanden til at sove med i stedet "Tusind tak for alle dine sutter, jeg er meget glad. jeg ved godt at det er svært at sove, når man ikke har sin sut, derfor sender jeg dig en bamse, som du kan sove med i stedet, hilsen Julemanden".
Det er et stort skridt og kan næsten opleves som en sorg at skulle sige farvel til sin sut, som jo i 3 år har været ens kæreste eje og I skal naturligvis anerkende dette behov. Men det er også, som du skriver, en balance, hvor han jo ikke skal ynkes "det er også synd for dig", men i stedet netop mærke at han jo sagtens kan klare det og netop finde styrken i at han nu er så stor, at han slet ikke behøver sin sut. Det er vigtigt at se fremad og lade ham begynde at føle sig stolt over at kunne undvære den og det er her rigtig godt, at han jo netop ikke er begyndt at bruge lillebrors sutter. Han ved godt at han er ældre og kan noget andet.
En substitut er vigtig, han har brug for noget andet at trøste sig med og I forældre må tale om hvad det kan være og hvordan han skal have det, måske er idéen med at julemanden sender noget, en idé I kan bruge ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske