Svar: Suttesorg

13. december 2010

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Jette

Har I skrevet til julemanden? Måske skulle I skrive til julemanden og spørge om han er glad for og passer godt på de sutter jeres dreng har givet ham. Når man giver nogen en gave, som betyder rigtig meget for en selv, så er det jo rigtig rart at vide, at modtageren sætter ligeså meget pris på det, som man selv gør ...

Måske giver julemanden også en lille ekstra gave som tak, noget som jeres dreng kan bruge. Det kunne jo være en bamse, en slaskedukke eller lignende, som jeres dreng får af julemanden til at sove med i stedet "Tusind tak for alle dine sutter, jeg er meget glad. jeg ved godt at det er svært at sove, når man ikke har sin sut, derfor sender jeg dig en bamse, som du kan sove med i stedet, hilsen Julemanden".

Det er et stort skridt og kan næsten opleves som en sorg at skulle sige farvel til ...

Annonce

... sin sut, som jo i 3 år har været ens kæreste eje og I skal naturligvis anerkende dette behov. Men det er også, som du skriver, en balance, hvor han jo ikke skal ynkes "det er også synd for dig", men i stedet netop mærke at han jo sagtens kan klare det og netop finde styrken i at han nu er så stor, at han slet ikke behøver sin sut. Det er vigtigt at se fremad og lade ham begynde at føle sig stolt over at kunne undvære den og det er her rigtig godt, at han jo netop ikke er begyndt at bruge lillebrors sutter. Han ved godt at han er ældre og kan noget andet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En substitut er vigtig, han har brug for noget andet at trøste sig med og I forældre må tale om hvad det kan være og hvordan han skal have det, måske er idéen med at julemanden sender noget, en idé I kan bruge ...

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor