Svar: Voldsom i sin væremåde
16. november 2010
Alder:
2 år
Kære mor til skøn bullerbasse
Jeg synes det lyder som om at du har en rigtig skøn, sød og kærlig dreng og det er rigtig synd, at du oplever at nogle forældre ser skævt til ham/jer, når han forsøger at være kærlig og hans kærtegn kammer over.
Det er jo helt normalt at han har svært ved helt at vurdere, hvor hårdt han krammer eller at han ikke kan lægge sig oven på en baby og han skal jo netop lære det, ved at forsøge og ved at du så guider ham hen af vejen.
Det er rigtig fint, at han nu begynder at kunne forstå små beskeder om at han ikke må gøre det hårdt, skal være forsigtig osv. og det er her rigtig vigtigt at du netop giver ham disse små beskeder, når du kan se, at han er på vej til at være kærlig overfor en anden. Så du på forhånd måske lige får bremset ham lidt og får ham til at huske, at man ikke må være for voldsom.
På samme måde skal du hjælpe ham til at se hvad der sker, når det så kammer over og den anden bliver ked af det eller forskrækket. Her er det rigtig vigtigt at du griber ind, forklarer ham, at nu bliver den anden ked af det, fordi det gør for ondt, ligesom du naturligvis så også skal forklare det andet barn, at din dreng er rigtig glad for ham/hende og derfor bare vil give ham et kram. Begge børn skal jo lære i en sådan situation at aflæse hinanden signaler og det er netop vores opgave som forældre at træde til og hjælpe dem med dette.
Til gymnastik er det rigtig fint, at du inviterer ham med hen til babyerne inden I går igang, så han kan kigge på dem og I sammen kan tale om, at en baby er sød osv. ligesom du der skal fortælle ham, at man skal være forsigtig, for babyen er meget lille. Igen forsøge at få ham forklaret ting med små konkrete sætninger, inden det kammer over.
Hvis han så bliver for voldsom og ligefrem sparker ud efter babyen i frustration over at du stopper ham og tager ham væk, så må du naturligvis forklare meget bestemt at det er ikke i orden og det skal stoppes. Der er jo stor forskel på om det er kærtegn der kammer over eller om han gør 'en anden bevidst ondt' fordi han er gal og her skal han lære at man aldrig må gøre noget, der gør ondt på andre. Her kan det være nødvendigt at tage ham helt væk og forklare ham meget bestemt, at det her var forkert og det vil du ikke se igen.
Det er altså en balance mellem at guide ham og vise ham, hvordan man aflæser andre og viser glæde ved andre, så de også synes det er rart. Og så at sætte grænser og tydeligt markere, når han bevidst går over stregen.
Håber ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske