Svar: Voldsom i sin væremåde

16. november 2010

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til skøn bullerbasse

Jeg synes det lyder som om at du har en rigtig skøn, sød og kærlig dreng og det er rigtig synd, at du oplever at nogle forældre ser skævt til ham/jer, når han forsøger at være kærlig og hans kærtegn kammer over.

Det er jo helt normalt at han har svært ved helt at vurdere, hvor hårdt han krammer eller at han ikke kan lægge sig oven på en baby og han skal jo netop lære det, ved at forsøge og ved at du så guider ham hen af vejen.

Det er rigtig fint, at han nu begynder at kunne forstå små beskeder om at han ikke må gøre det hårdt, skal være forsigtig osv. og det er her rigtig vigtigt at du netop giver ham disse små beskeder, når du kan se, at han er på vej til at være kærlig overfor en anden. Så du på forhånd måske lige får bremset ham lidt og får ham til at huske, at man ikke må være for voldsom.

På samme måde skal du hjælpe ham til at se hvad der sker, når det så kammer over og den anden bliver ked af det eller forskrækket. Her er det rigtig vigtigt at du griber ind, forklarer ham, at nu bliver den anden ked af det, fordi det gør for ondt, ligesom du naturligvis så også skal forklare det andet barn, at din dreng er rigtig glad for ham/hende og derfor bare vil give ham et kram. Begge børn skal jo lære i en sådan situation ...

Annonce

... at aflæse hinanden signaler og det er netop vores opgave som forældre at træde til og hjælpe dem med dette.

Til gymnastik er det rigtig fint, at du inviterer ham med hen til babyerne inden I går igang, så han kan kigge på dem og I sammen kan tale om, at en baby er sød osv. ligesom du der skal fortælle ham, at man skal være forsigtig, for babyen er meget lille. Igen forsøge at få ham forklaret ting med små konkrete sætninger, inden det kammer over.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis han så bliver for voldsom og ligefrem sparker ud efter babyen i frustration over at du stopper ham og tager ham væk, så må du naturligvis forklare meget bestemt at det er ikke i orden og det skal stoppes. Der er jo stor forskel på om det er kærtegn der kammer over eller om han gør 'en anden bevidst ondt' fordi han er gal og her skal han lære at man aldrig må gøre noget, der gør ondt på andre. Her kan det være nødvendigt at tage ham helt væk og forklare ham meget bestemt, at det her var forkert og det vil du ikke se igen.

Det er altså en balance mellem at guide ham og vise ham, hvordan man aflæser andre og viser glæde ved andre, så de også synes det er rart. Og så at sætte grænser og tydeligt markere, når han bevidst går over stregen.

Håber ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla