Svar: Morsyge

26. oktober 2010

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Pigens mor

For det første er det vigtigt for mig at sige, at det er naturligt det I oplever og at det er vigtigt, ikke at se det som morsyge, men i stedet som morglæde. Jeg siger det, fordi hvis du føler det lidt træls og lidt irriterende, så vil du naturligt nogle gange sende disse signaler og det vil ikke gøre situationen bedre ... Hvis din datter nogle gange føler, at du skubber hende væk, fordi hun klynger sig for meget, så vil hun klynge sig endnu mere.

Derfor er der lidt forskel på om man ser hendes tilknytning til dig som morsyge eller som morglæde, fordi det også kan betyde noget i forhold til hvordan du reagerer overfor hende. Hvor morsyge er "noget man skal holde op med", så er morglæde "noget som er okay" ... håber du kan forstå, hvad jeg mener... :) Så det er også nogle gange noget med at sige "er du bare så glad for mor, jeg er også glad for dig", give hende et stor kram og så vise hende, at far også er god nok og han kan også bruges. I stedet for måske at sige "nu må du lige gå hen til far, skat" eller lignende.

Det er meget fint det I gør, med at far og datter skal lave ting alene sammen uden mor. Det er rigtigt at det på nuværende tidspunkt ikke har nogen effekt og at hun måske klynger sig ekstra meget til dig, når de er hjemme igen. Dette netop sammenhængende med, at hun jo har savnet dig og været adskilt fra dig og derfor er ekstra glad for dig, når I er sammen igen. Men på sigt, vil det styrke far og datters forhold, at de laver ting sammen uden mor og derfor er det super vigtigt at de gør det :)

Det kan være en god idé at I leger en leg, ...

Annonce

... hvor hun skiftevis kommer til den ene og den anden. Hvis far f.eks. har hende på armen og hun vil over til mor, så kan han gøre som om at han giver hende til dig og så i sjov og med positiv stemning, fortryde og trække hende tilbage og så over til mor igen. Så det at skifte mellem far og mor bliver til noget sjov og ballade - det gælder begge veje.

Det er også en god idé at far nogle gange griber situationen an med humor og fysisk kontakt. "Din lille bøllespire, vil du heller over til mor, vil du, vil du, ved du hvad vi gør ved drille børn - vi kilder dem gør vi .." eller lignende og så kilder han hende og får hende afledt fra at komme hen til dig og får hende samtidig givet noget kontakt, som hun synes er sjovt og rart. Ligesom han kan lege løve eller krokodille der spiser hende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det skal nemlig også være sjovt at være sammen med far og noget hun på en gang føler er lidt spændende og tiltrækkes lidt af. De to skal lege sammen og have noget sammen, som hun ikke har med dig, netop fordi far og datter gør noget andet, leger på en anden måde, end mor og datter gør.

Og så skal du naturligvis bifalde at far kan og gør det ligeså godt som dig - netop fordi hun jo også prøver lidt grænser som du også er inde på. Det er fint at du nogle gange siger "jeg står lige her, jeg er her, men nu hjælper far dig" så hun hører at du har tillid til at far kan ligeså godt som dig. Hvis du konsekvent tager over, så vil hun jo blive bekræftet i at du også er bedre end far og at hun derfor skal foretrække dig :)

Jeg håber du/I kan bruge lidt af mine overvejelser videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer