Skift til eget værelse

26. oktober 2010

Kategori:
Alder:
2 år

Skift til eget værelse

Hej Helen

Vores to-årige datter har fået sit eget værelse, som vi dog ikke har taget i brug endnu - ud over at alle hende legeting er kommet derind. Hun er glad for værelset og leger tit derinde, ligesom vi har gjort det til et fast ritual at læse godnatbog der.

Hun har siden hun var spæd sovet i tremmeseng ved siden af vores seng i soveværelset, og falder fint i søvn her efter kort tid (med sut og tøjdyr og et kys på kinden), hvor jeg som regel bliver på værelset til hun (næsten) sover.

Hun stillede på et tidspunkt en skammel ved sengen og synes det var sjovt, at slutte dagen med selv at gå op på skamlen og blive hjulpet ned i sengen derfra - og den anden vej, når hun vågnede (hun kunne ikke selv).
Skamlen har vi af indretningsmæssige årsager måttet fjerne - til hendes store utilfredshed - men hun har ...

Annonce

... endnu ikke fundet en anden måde at komme ud af tremmesengen på.

Mit spørgsmål går derfor på, hvordan vi bedst muligt griber overgangen til at sove i eget værelse an. Værelset ligger ved siden af soveværelset og er størrelsesmæssigt identisk, og jeg forestiller mig derfor at vi stiller tremmesengen derind (på samme plads, som den står i soveværelset) - eller kan vi med fordel introducere barneseng nu?

Jeg kunne også godt tænke mig at vænne hende til at blive puttet, således at jeg forlader værelset med det samme - men måske det er bedre at vente med dette til hun har accepteret at skulle sove i det nye værelse?

Hvad er din erfaring med at vænne børn til at sove i eget værelse som to-årige? Er det noget særligt vi med fordel kan gøre?

På forhånd tak for dit svar og for en god brevkasse.

Mange hilsner
Pigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin