Brev:
Skift til eget værelse
26. oktober 2010
Alder:
2 år
Skift til eget værelse
Hej Helen
Vores to-årige datter har fået sit eget værelse, som vi dog ikke har taget i brug endnu - ud over at alle hende legeting er kommet derind. Hun er glad for værelset og leger tit derinde, ligesom vi har gjort det til et fast ritual at læse godnatbog der.
Hun har siden hun var spæd sovet i tremmeseng ved siden af vores seng i soveværelset, og falder fint i søvn her efter kort tid (med sut og tøjdyr og et kys på kinden), hvor jeg som regel bliver på værelset til hun (næsten) sover.
Hun stillede på et tidspunkt en skammel ved sengen og synes det var sjovt, at slutte dagen med selv at gå op på skamlen og blive hjulpet ned i sengen derfra - og den anden vej, når hun vågnede (hun kunne ikke selv).
Skamlen har vi af indretningsmæssige årsager måttet fjerne - til hendes store utilfredshed - men hun har endnu ikke fundet en anden måde at komme ud af tremmesengen på.
Mit spørgsmål går derfor på, hvordan vi bedst muligt griber overgangen til at sove i eget værelse an. Værelset ligger ved siden af soveværelset og er størrelsesmæssigt identisk, og jeg forestiller mig derfor at vi stiller tremmesengen derind (på samme plads, som den står i soveværelset) - eller kan vi med fordel introducere barneseng nu?
Jeg kunne også godt tænke mig at vænne hende til at blive puttet, således at jeg forlader værelset med det samme - men måske det er bedre at vente med dette til hun har accepteret at skulle sove i det nye værelse?
Hvad er din erfaring med at vænne børn til at sove i eget værelse som to-årige? Er det noget særligt vi med fordel kan gøre?
På forhånd tak for dit svar og for en god brevkasse.
Mange hilsner
Pigens mor