Svar: Tålmodigheden er ved at slippe op

14. oktober 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Pia

Det er en aktiv dreng du har dig der og mange vil kunne nikke genkendende til din beskrivelse og de frustrationer du har. Det er helt naturligt at tålmodigheden nogle gange er ved at slippe op, for børn i denne alder har en utrolig stor udforskningstrang og kan blive ved igen og igen og igen og igen og ... tilsidst føler man at det nærmest bare bliver ved og ingen ende vil tage :)

Men der er håb forude, det tager bare tid og det er i princippet det rigtige du gør.

Hans udforskningstrang er så stor, at han overhører det lille nej, som kommer fra dig. På sigt, vil han begynde at kigge på dig, du kan se på ham at han ved han gør noget han ikke må, at han ved du siger nej og alligevel så gør han det. Men stille og roligt lærer han at stoppe sig selv, før du når at sige nej og måden han lærer det på er ved at lade en handling følge med dit nej - det vil sige flytte ham, eller flytte det han piller ved.

Det betyder at når han f.eks. slår ud efter dig, så siger du nej og sætter ham fra dig. Så vil han op igen og så siger du "ikke slå, ae mor" eller lignende og slår han så ud efter dig igen, sættes han atter ned. Man kan ikke være i mors favn, hvis man slår.

Det samme gælder, når han kravler hen og slår eller sparker ind i skabet, så skal du også gå hen og flytte ham imens ...

Annonce

... du siger nej. Derudover kan du aflede ham, enten ved at tage ham helt ud af rummet og finde en anden og bedre aktivitet eller også ved at give ham et konkret alternativ "se her, du kan slå på trommen, ikke slå på skabet" og så sætte ham i gang med at bruge sin tromme, sit hammerbræt eller lignende, så du anerkender hans lyst til at lave lyd og viser hvad han kan bruge det det.

Når han opfatter der som en leg, griner og bliver ved fordi det for ham bliver sjov, så giv ham kontakten på en anden måde, kild ham, leg du er en løve, der spiser ham eller lignende, så han mærker din opmærksomhed på en positiv måde og afbryd derefter seancen igen ved at lave noget helt nyt, som får ham på andre tanker. Tag ham f.eks. med ud i køkkenet, giv ham noget at drikke eller lignende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogle gange vil det også være en rigtig god idé at gå udenfor, put ham i flyverdragten, gå hen på en nærliggende legeplads, gyng ham en tur, lad ham prøve at gå op og ned på træstubbe imens du holder ham i hånden, hoppe omkring, rutsche på det nederste af en rutsjebane, imens du holder ham i hænderne osv. så han får brugt sig selv motorisk og på en anden måde - det kan også give mere ro, når I så kommer hjem igen :)

Han skal nok lære det, måske ikke 117 gang, men så måske gang nr. 118 ... :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder