Svar: Retter de andre

6. oktober 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Med den alder din dreng har, så skal han naturligt nu lære at det han siger, kan påvirke andre både negativt og positivt. At ting vi siger til hinanden har stor betydning - og du skal tale med ham om, hvad der gør dig glad og gør dig ked af det, ligesom I skal tale om, hvad der gør ham glad og hvad han kan blive ked af. Dette for at give ham en fornemmelse af, at vi jo er forskellige og noget han synes er sjovt, kan andre måske synes er kedeligt, noget som han synes er vigtigt, synes andre måske ikke er vigtigt osv.

Det vil det være en rigtig god idé at læse nogle bøger for ham om børn, der er kede af det, børn der bliver drillet, børn som har det svært. Jeg tænker at det vil kunne give ham lidt fornemmelse af, hvad det egentlig er du taler om, når du siger at "andre børn bliver kede af det, når du retter på dem hele tiden" - for lige nu forstår han det ikke rigtigt og det er meget svært at tale om sig selv og andre. Det er ofte lettere at tale om pigen eller drengen i bogen og så derudfra en gang imellem prøve at koble dete sammen med hans hverdag.

Maaholms Forlag (Nu under Borgens Forlag) har udgivet en serie om følelser. Den er lavet til oplæsning og samtale med børn i alderen 5-8 år og da din dreng er så god til at ...

Annonce

... kommunikere som han er, så vil det være en rigtig god idé at læse disse bøger sammen med ham, netop for at få givet ham lidt forståelse for 'vores følelser' hver især :)

Der er bøger med titlen "Jeg er ensom", "Jeg er glad", "Jeg er genert", "Når jeg bliver mobbet", "Jeg keder mig", "Det er uretfærdigt", "Når jeg er i dårligt humør" og "Jeg er noget særligt". Måske har de bøgerne i børnehaven eller kender dem, det kunne også være oplagt at de i børnegruppen tog nogle af disse emner op - også fordi du naturligvis kan tale med din dreng derhjemme, men for ham, vil det også være givtigt at høre hvad de andre børn siger, hvordan de andre børn har det. Hver bog er netop lavet, sådan at der lægges op til samtaler med flere børn og indeholder et afsnit til forældrene og et afsnit til pædagoger og lærere med forslag til, hvordan der kan arbejdes med emnet i børnehave og i skole.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Bøgerne finder du i min bogguide under 'Bøger for børnehavebørn' - men de kan sikkert også lånes på biblioteket ...

Så mit råd til dig er, at du udover det du allerede gør, forsøger at læse lidt med ham omkring følelser og på den måde får ham gjort lidt mere bevidst om, hvad hans handlinger gør ved andre :)

Håber det vil hjælpe jer videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor