Svar: Retter de andre
6. oktober 2010
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Mor
Med den alder din dreng har, så skal han naturligt nu lære at det han siger, kan påvirke andre både negativt og positivt. At ting vi siger til hinanden har stor betydning - og du skal tale med ham om, hvad der gør dig glad og gør dig ked af det, ligesom I skal tale om, hvad der gør ham glad og hvad han kan blive ked af. Dette for at give ham en fornemmelse af, at vi jo er forskellige og noget han synes er sjovt, kan andre måske synes er kedeligt, noget som han synes er vigtigt, synes andre måske ikke er vigtigt osv.
Det vil det være en rigtig god idé at læse nogle bøger for ham om børn, der er kede af det, børn der bliver drillet, børn som har det svært. Jeg tænker at det vil kunne give ham lidt fornemmelse af, hvad det egentlig er du taler om, når du siger at "andre børn bliver kede af det, når du retter på dem hele tiden" - for lige nu forstår han det ikke rigtigt og det er meget svært at tale om sig selv og andre. Det er ofte lettere at tale om pigen eller drengen i bogen og så derudfra en gang imellem prøve at koble dete sammen med hans hverdag.
Maaholms Forlag (Nu under Borgens Forlag) har udgivet en serie om følelser. Den er lavet til oplæsning og samtale med børn i alderen 5-8 år og da din dreng er så god til at kommunikere som han er, så vil det være en rigtig god idé at læse disse bøger sammen med ham, netop for at få givet ham lidt forståelse for 'vores følelser' hver især :)
Der er bøger med titlen "Jeg er ensom", "Jeg er glad", "Jeg er genert", "Når jeg bliver mobbet", "Jeg keder mig", "Det er uretfærdigt", "Når jeg er i dårligt humør" og "Jeg er noget særligt". Måske har de bøgerne i børnehaven eller kender dem, det kunne også være oplagt at de i børnegruppen tog nogle af disse emner op - også fordi du naturligvis kan tale med din dreng derhjemme, men for ham, vil det også være givtigt at høre hvad de andre børn siger, hvordan de andre børn har det. Hver bog er netop lavet, sådan at der lægges op til samtaler med flere børn og indeholder et afsnit til forældrene og et afsnit til pædagoger og lærere med forslag til, hvordan der kan arbejdes med emnet i børnehave og i skole.
Bøgerne finder du i min bogguide under 'Bøger for børnehavebørn' - men de kan sikkert også lånes på biblioteket ...
Så mit råd til dig er, at du udover det du allerede gør, forsøger at læse lidt med ham omkring følelser og på den måde får ham gjort lidt mere bevidst om, hvad hans handlinger gør ved andre :)
Håber det vil hjælpe jer videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske