Svar: Min søn på 4 vil overhovedet ikke høre efter

26. september 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Line

Der er ingen tvivl om at din dreng naturligt prøver grænser, nu hvor han går i børnehave og også er begyndt at lege med de lidt større og vildere drenge. De kan nogle ting, de kan sige nogle ord og leger på en ny måde, som for din dreng er spændende og nødvendigt at udforske.

Samtidig er det også en svær alder han lige nu går igennem. Vi forældre ved som regel godt at børn i 1-3 års alderen gennemgår en stor udvikling, det som tidligere hed trodsalder og vi er mere eller mindre forberedt på dette. Men at børn i 4 års alderen begynder at svare igen, bruge deres sprog og øver deres selvstændighed på en helt anden måde, det kommer som en overraskelse for de fleste ... og det er sandsynligvis det du oplever lige nu.

Det er helt normalt, der er intet unormalt i det der sker hjemme hos jer, men du skal naturligvis sige fra og holde fast i de regler, I har. Dog skal du også samtidig anerkende din dreng og det han vil og ønsker - eller måske ikke altid vil og det er utrolig vigtigt at du lytter til ham og sætter ord på hans følelser, så han stadig føler sig forstået - og ikke bare sender ham væk.

Når han f.eks. siger "dumme mor!" så skal du vurdere om han gør det, for at prøve hvordan du reagere - det kan være en slags test han laver, fordi nogen i børnehaven til ham har sagt "du er dum" og han prøver at finde ud af, hvad man skal gøre når nogen siger sådan.

I en sådan situation vil det være rigtig godt at sige til ham, at du ikke vil have han kalder dig dum, det er ikke rart at få at vide og du bliver ked af det. Hos jer er ingen dumme og altså tale med ham om det.

Andre gange siger han måske "dumme mor!", fordi han virkelig føler sig uretfærdigt behandlet, - han føler sig ikke lyttet til og føler sig ikke forstået. Og han er stadig ikke i stand til at sige "du fortår ...

Annonce

... mig ikke, hvorfor behandler du mig sådan, jeg føler ikke at du ser mig" eller lignende, han kan kun sige "dumme mor!" fordi han virkelig føler at du lige der ikke er særligt sød.

Og dette forstærker du så kun yderligere ved at sende ham på værelset med besked om at han skal tale pænt og opføre sig ordenligt - og derfor bliver han blot endnu mere frustreret og kaster med sine ting og reagere fysisk. Den fysiske reaktion er netop fordi han mangler ord, det er udtryk for at han er så frustreret inde i at han skal have det ud på en eller anden måde og når han ikke har ord til at beskrive hvad han føler, så kaster han sig ned i gulvet, vrider sig, sparker, kaster med tingene, råber højt eller andet - fordi kroppen reagerer.

Det er ligesom hvis du prøver at tale med din mand eller måske din chef om noget du er utilfreds med. Der er meget stor forskel på om du bliver mødt med "hold dog op med at være så hysterisk" eller med et "det kan jeg godt forstå". Det betyder ikke at de gør som du gerne vil have det, men det er vigtigt at du føler dig lyttet til og at du har en opfattelse af at din mening også tæller. Så får du det meget bedre og sådan er det også med børn.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skriver at din dreng ikke hører efter og han har sandsynligvis samme oplevelse "mor hører aldrig hvad JEG vil eller hvad JEG siger" og det er rigtig vigtigt at han føler, at hans mening også tæller og at du fortår ham :)

Derfor må du nogle gange sige direkte til ham "jeg kan godt forstå du bliver irriteret" eller "jeg synes også det er dumt at.." eller "nogle gange skal jeg også gøre noget jeg ikke har lyst til, men ..." eller lignende. Så han hører at du forstår det og kender til de følelser og så han mærker at det er okay at være ham og okay at reagere.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine