Svar: Min søn på 4 vil overhovedet ikke høre efter
26. september 2010
Alder:
4 år, 4 mdr.
Kære Line
Der er ingen tvivl om at din dreng naturligt prøver grænser, nu hvor han går i børnehave og også er begyndt at lege med de lidt større og vildere drenge. De kan nogle ting, de kan sige nogle ord og leger på en ny måde, som for din dreng er spændende og nødvendigt at udforske.
Samtidig er det også en svær alder han lige nu går igennem. Vi forældre ved som regel godt at børn i 1-3 års alderen gennemgår en stor udvikling, det som tidligere hed trodsalder og vi er mere eller mindre forberedt på dette. Men at børn i 4 års alderen begynder at svare igen, bruge deres sprog og øver deres selvstændighed på en helt anden måde, det kommer som en overraskelse for de fleste ... og det er sandsynligvis det du oplever lige nu.
Det er helt normalt, der er intet unormalt i det der sker hjemme hos jer, men du skal naturligvis sige fra og holde fast i de regler, I har. Dog skal du også samtidig anerkende din dreng og det han vil og ønsker - eller måske ikke altid vil og det er utrolig vigtigt at du lytter til ham og sætter ord på hans følelser, så han stadig føler sig forstået - og ikke bare sender ham væk.
Når han f.eks. siger "dumme mor!" så skal du vurdere om han gør det, for at prøve hvordan du reagere - det kan være en slags test han laver, fordi nogen i børnehaven til ham har sagt "du er dum" og han prøver at finde ud af, hvad man skal gøre når nogen siger sådan.
I en sådan situation vil det være rigtig godt at sige til ham, at du ikke vil have han kalder dig dum, det er ikke rart at få at vide og du bliver ked af det. Hos jer er ingen dumme og altså tale med ham om det.
Andre gange siger han måske "dumme mor!", fordi han virkelig føler sig uretfærdigt behandlet, - han føler sig ikke lyttet til og føler sig ikke forstået. Og han er stadig ikke i stand til at sige "du fortår mig ikke, hvorfor behandler du mig sådan, jeg føler ikke at du ser mig" eller lignende, han kan kun sige "dumme mor!" fordi han virkelig føler at du lige der ikke er særligt sød.
Og dette forstærker du så kun yderligere ved at sende ham på værelset med besked om at han skal tale pænt og opføre sig ordenligt - og derfor bliver han blot endnu mere frustreret og kaster med sine ting og reagere fysisk. Den fysiske reaktion er netop fordi han mangler ord, det er udtryk for at han er så frustreret inde i at han skal have det ud på en eller anden måde og når han ikke har ord til at beskrive hvad han føler, så kaster han sig ned i gulvet, vrider sig, sparker, kaster med tingene, råber højt eller andet - fordi kroppen reagerer.
Det er ligesom hvis du prøver at tale med din mand eller måske din chef om noget du er utilfreds med. Der er meget stor forskel på om du bliver mødt med "hold dog op med at være så hysterisk" eller med et "det kan jeg godt forstå". Det betyder ikke at de gør som du gerne vil have det, men det er vigtigt at du føler dig lyttet til og at du har en opfattelse af at din mening også tæller. Så får du det meget bedre og sådan er det også med børn.
Du skriver at din dreng ikke hører efter og han har sandsynligvis samme oplevelse "mor hører aldrig hvad JEG vil eller hvad JEG siger" og det er rigtig vigtigt at han føler, at hans mening også tæller og at du fortår ham :)
Derfor må du nogle gange sige direkte til ham "jeg kan godt forstå du bliver irriteret" eller "jeg synes også det er dumt at.." eller "nogle gange skal jeg også gøre noget jeg ikke har lyst til, men ..." eller lignende. Så han hører at du forstår det og kender til de følelser og så han mærker at det er okay at være ham og okay at reagere.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske