Svar: Må og må ikke

26. september 2010

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Pernille

Der kan være flere grunde til at du oplever at din datter ikke hører efter eller gør det modsatte af hvad du beder om og hvad der ligepræcis er årsagen hos jer, kan jo være svært at sige - mon ikke der nogle gange er flere grunde til at hun reagerer som hun gør ... :)

For det første er det helt naturligt for hendes alder at prøve grænser og finde ud af, hvad hendes modstand gør ved dig. Hun har en alder, hvor hun naturligt skal øve sig i sociale spilleregler og hun øver sig både derhjemme og i børnehaven. Faktisk øver hun nogle gange de ting hun oplever i børnehaven, det prøver hun af derhjemme, hvor hun er tryg.

Når hun f.eks. ikke vil sætte sig, når du beder hende om det eller gør modstand på anden vis, så kan det altså være fordi hun vil se hvordan du reagerer. Både fordi hun lærer af at se din reaktion, men også fordi hun måske i andre situationer oplever det samme, og har brug for guidning i, hvordan hun så selv skal reagere. Altså hvordan hun skal gøre, når de andre børn i børnehaven f.eks. ikke vil som hun vil.

Når børn griner eller ignorerer, hvad der bliver sagt, når de får skæld ud eller bliver irettesat, så kan det skyldes at jeres datter er meget tryg ved dig. At hun ved, at uanset hvordan hun opfører sig, så elsker du hende højt og derfor tør hun godt vise dig, at hun synes du ser sjov ud, når du bliver sur ... :)

Men det handler ofte også om, at hun føler sig meget usikker i situationen, hvor du skælder ud. Hun ved simpelthen ikke "hvilket ben hun skal stå på". Og børn som ofte bliver irettesat eller skældt meget ud, vil ofte reagere ved enten at grine, lade som om de er ligeglade eller lade som om de voksne ikke er der - det er for dem måden at tackle det på.

At din datter reagerer som hun gør overfor dig, kan altså godt handle om måden du møder hende på, at hun ikke er helt klar over, hvad du vil have hende til eller ikke vil have hende til. At hun ikke ved, hvordan hun skal reagere. Det kan altså være udtryk for en usikkerhed :)

Du skal her være ...

Annonce

... opmærksom på at hun måske nogle gange føler sig overset, at hun ikke føler at hun helt har plads nok. Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at du lige nu har nok at spekulere på, du er gravid og det fylder en del i dine tanker. Og samtidig har din datter jo også to mindre brødre, som naturligt også fylder en del. At hun nogle gange reagerer med modstand og med at sige "jeg går min vej, jeg vil ikke være her" kan altså godt være udtryk for at det nogle gange er ret svært at være hende. Det er og kan være ret svært at være den store fornuftige pige, som jo indeni stadig er en lille pige og som også gerne vil holdes om, nusses og hjælpes ligesom de mindre søskende ... og lige nu er overskuddet måske ikke helt til det og reaktionen får du så prompte :)

Nogle gange kan det være en god idé lige at stoppe op, sige "hov Mille, hvad sker der?" få hende til at se på dig, sørge for at skabe øjenkontakt og så møde hende. Lytte til hvad hun vil eller ikke vil, måske indgå kompromis. Andre gange så bruge netop øjenkontakten til at sige det du vil "Mille, jeg vil ikke have du hopper i sofaen, den går i stykker" eller hvad hun nu laver af ulykker, så du er sikker på at hun har hørt og forstået hvad du siger.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når hun siger ting til dig, som du bliver ked af, så må du gerne en gang imellem reagerer på dette ved at fortælle hende, at du faktisk bliver ked af det, men samtidig anerkende, at hun har det som hun har det. "Mille jeg, kan godt forstå du synes det er smadder irriterende at ..., ved du hvad, sådan har jeg det også nogle gange. Men hvis du gik fra mig, så ville jeg blive så ked af det, for du betyder bare så meget for mig, du er jo min lille skat!" eller lignende, så hun føler at du forstår hende og ser hende og så du får sat ord på, nogle af de ord hun har brug for at høre, netop fordi det måske ikke altid er lige let at være hende.

Hun har brug for at mærke at hun har en særlig plads og at ingen kan tage hendes plads, fordi hun er noget helt specielt :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder