Svar: Forberede på at blive storebror

23. september 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Rikke

Hvor er det dejligt at I skal være forældre igen, et stort tillykke med det :)

Jeg vil anbefale dig at du begynder at læse lidt bøger om babyer, hvad de er for nogle små nogen, at de drikker mælk, skal have skiftet bleen osv. Små billedebøger eller bøger med korte små sætninger som passer til børn på 2½-3 år.

Det vil hjælpe Emil til at forstå hvad der skal ske og at I får en baby hjemme hos jer - men I bliver sandsynligvis nødt til at fortælle ham det direkte og her kan du godt sige "mor har også en baby inde i maven" - ligesom f.eks. moren i bogen. Og tale med ham om at mor bliver tyk og at babyen kommer ud om laaaang tid - først når det bliver påske eller lignende. Selvom han ikke kender disse begræber og ikke kan forholde sig til tid, så er det dejlig konkret og noget man kan sige, når nogen spørger "den kommer til påske" eller "den kommer til april" ...

I takt med at din mave vokser, han er med dig i bad, ser dig uden tøj på, mærker at pladsen på dit skød bliver mindre, at du ikke bærer ham rundt som før osv. så vil han naturligt mærke at der sker forandringer og her må I så tale med ham om at babyen er der og kommer ud på et tidspunkt og det vil her være rigtig fint, at lade ham mærke når den lille sparker osv. præcis som du også selv har tænkt.

Hvor tidligt I skal involvere ham er svært, det skal i hvert fald være tids nok til at andre ikke begynder at sige noget til ham. Det er synd hvis nogen i familien, venner, forældre i vuggestuen eller andre siger "nå skal du være storebror?" og han så ikke selv er informeret herom .. :)

Og ja - en baby i huset giver anledning til jalousi. Det er jo en kamp om forældrene, det er en rival en konkurrent til jer som I bringer ind i huset og som han skal leve med og acceptere og det er svært ...

Man sammenligner det med at din mand kommer hjem med en ny kvinde og siger "hende ...

Annonce

... elsker jeg, hun skal bo her hos os" og samtidig kyssede, kælede, sagde "er hun ikke bare dejlig?!" og så skulle hun tilmed sove i soveværelset ... hvilke følelser ville det ikke fremkalde i dig? Det er lidt det samme vi udsætter vores børn for og derfor må vi forvente at få en reaktion - nogle gange en voldsommere reaktion end andre gange :)

Det er som du skriver, rigtig vigtigt at Emil føler sig set og lyttet til og det er vigtigt at han føler sig som en del af familien og ikke bliver sat ud på et sidespor. Det er vigtigt at han får lov til at reagere og det er også vigtigt at han føler sig medinddraget i det der skal ske.

Netop fordi det kan være så stor en omvæltning for ham at blive storebror, så kan det kræve utroligt store ressourcer. Han skal bruge en masse energi på at finde sin nye rolle i familien, finde ud af at være en familie på fire og dele mor og far med en som er mindre end sig selv. Det kræver rigtig meget af ham og derfor kan det være rart for ham at komme i vuggestue/børnehave, når du har født.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det at hans hverdag ligner sig selv, at han kommer af sted om morgen, kommer om og leger med sine kammerater osv. kan for ham være et frirum og noget ganske rart. Der har han jo fuldstændig samme rolle som før, der er alt som det plejer at være og han kan glide ind i mængden og være som han er. Det kan være dejligt for ham.

Barselsperioden må så udnyttes til at være fleksibel, så han nogle dage også får lov til at være hjemme og også får kortere dage i institutionen, netop mærker fordelene ved at mor går hjemme og har bedre tid til ham - selvom der er kommet en lille ny til :)

Jeg vil anbefale dig at læse bogen "Barn nr. 2 - når familien vokser". Du finder den i min bogguide under 'børneopdragelse'.

Håber at du her er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke - glæder mig til at følge dig, jer alle fire, videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin