Brev:
Forberede på at blive storebror
23. september 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Forberede på at blive storebror
Hej Helen
Hvis alt går efter planen skal Emil være storebror til april, termin er 5 dage før hans 3 års fødselsdag.
Vi har ikke nævnt for ham endnu at han skal være storebror og ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an og forberede ham på det (i den udstrækning man nu kan det).
Kan han nu (2½år) forstå konceptet "baby i maven"? Eller er det for abstrakt? For ham er baby jo den mindste nede i vuggestuen, som han er noget jaloux på fordi ynglings-pædagogen også tillader sig at bruge tid på ham. Så vi fornemmer at en baby her i huset også vil kunne give anledning til lidt jalousi :)
Vi er så heldige at Emil går i en integreret institution, så den del af hans hverdag bliver ikke berørt. Han skal ikke engang skifte stue.
Vi er med på at når baby ER kommet, så vil vi bede alle om at sige hej til Emil først. Vigtigt for ham - ligegyldigt for baby.
Men hvad kan vi lige gøre for at gøre det her så lidt dramatisk for ham som muligt. Bliver jo en MEGA omvæltning i hans liv. Hvad skal vi tale med ham om det - udover at lade ham mærke babyen sparke etc, når vi engang kommer så langt?
Skal vi lade ham være hjemme når baby bliver født - eller komme ned til de trygge, normale rammer i institutionen?
Nogle forslag til hvordan vi kan gribe det mest hensigtsmæssigt an?
Med venlig hilsen
Rikke