Forberede på at blive storebror

23. september 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Forberede på at blive storebror

Hej Helen

Hvis alt går efter planen skal Emil være storebror til april, termin er 5 dage før hans 3 års fødselsdag.

Vi har ikke nævnt for ham endnu at han skal være storebror og ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an og forberede ham på det (i den udstrækning man nu kan det).

Kan han nu (2½år) forstå konceptet "baby i maven"? Eller er det for abstrakt? For ham er baby jo den mindste nede i vuggestuen, som han er noget jaloux på fordi ynglings-pædagogen også tillader sig at bruge tid på ham. Så vi fornemmer at en baby her i huset også vil kunne give anledning til lidt jalousi :)

Vi er så heldige at Emil går i en integreret institution, så ...

Annonce

... den del af hans hverdag bliver ikke berørt. Han skal ikke engang skifte stue.

Vi er med på at når baby ER kommet, så vil vi bede alle om at sige hej til Emil først. Vigtigt for ham - ligegyldigt for baby.

Men hvad kan vi lige gøre for at gøre det her så lidt dramatisk for ham som muligt. Bliver jo en MEGA omvæltning i hans liv. Hvad skal vi tale med ham om det - udover at lade ham mærke babyen sparke etc, når vi engang kommer så langt?

Skal vi lade ham være hjemme når baby bliver født - eller komme ned til de trygge, normale rammer i institutionen?

Nogle forslag til hvordan vi kan gribe det mest hensigtsmæssigt an?

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt