Svar: Respekterer ikke et nej

6. august 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Signe

Når børn griner, når de bliver irettesat eller får skæld ud, så skyldes det ofte to ting:

Enten at hun er så tryg ved dig, at hun ved at uanset hvordan hun opfører sig, så elsker du hende højt og derfor tør hun godt vise dig, at hun synes du ser sjov ud, når du skælder ud.

Eller, at hun i situationen føler sig meget usikker. Hun ved simpelthen ikke "hvilket ben hun skal stå på". Hun er så usikker på situationen at den eneste måde hun kan finde ud af at komme igennem det på, er ved at grine.

Børn som bliver skældt meget ud reagerer ofte ved enten at grine, lade som om de er ligeglade eller lade som om de voksne ikke er der - det er for dem måden at tackle det på.

I situationen du beskriver, er lillebror jo også involveret og man kan ikke udelukke, at hun synes det er lidt sjovt at skrige ekstra højt og sikre sig din opmærksomhed, fordi hun godt kan mærke at dit fokus er mere på ham ... Han er en rival, der vil køre en konkurrence mellem de to, som handler om at hun:

- føler sig tilsidesat

- ikke føler at hun er den foretrukne

- føler sig uværdig til sine forældres kærlighed og sammenligner sig med sin bror, som er en rival

- føler sig usynlig

- føler ikke at der er tilstrækkeligt med kærlighed til alle

- føler "min plads i mors hjerte er alt for usikker"

Det er her enormt vigtigt at I forsøger at vise hende, at hun har en stor rolle for jeres familie og er undværlig, ingen kan tage hendes plads, ingen kan erstatte hende.

Netop fordi hun har den alder hun har, hvor hun er meget grænsesøgende og tiltider provokerende, så får hun måske flere skæld ud. Måske stiller I også lidt flere krav til hende nu, fordi lillebror er der og han jo også kræver sit, så ...

Annonce

... det er vigtigt for jer, at hun ikke laver for meget ballade, hører efter hvad I siger og er i stand til at gøre visse ting selv. Og når hun så ikke gør dette, så er forståelse for det måske ikke helt så stor - som den måske ville være, hvis I kun havde haft hende.

Hun er naturligvis ikke bevidst om dette, men hun kan godt føle sig i konkurrence med sin bror og have brug for at I stadig ser hende som den lille pige hun jo også stadig er :)

Hvordan du skulle have reageret i den enkelte situation, er der flere bud på - og man kan reagere på mange måder. Vi ville jo sikkert gøre det forskelligt alle sammen :)

At forsøge at tale hende til fornuft, få hende til at lytte til dig og tie stille - det lyder ikke muligt, som hun havde det lige der ... i stedet kunne du måske have mødt hendes lyst til at skrige højt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Være gået udenfor - bare i 5 minutter og sagt "Okay, nu kan du skrige ligeså højt du kan, lad mig så høre" og så ladet hende skrige - og bagefter skulle hun så gå med ind og stoppe sit skrigeri. Hvilket hun forhåbentlig ville acceptere, netop fordi hun havde fået lov.

Du kunne også have forsøgt at fjerne fokus fuldstændig fra hende, have tændt noget musik og sunget med på det, danset lidt i stuen eller lignende, for at aflede hende og få hende interesseret i noget som var sjovere, dejligere end at løbe rundt og skrige fra værelse til værelse ...

Og måske kunne du have puttet lillebror i en barnevogn og så være gået på legepladsen eller lignende med dem, så han kunne sove der og hun kunne få 'brændt lidt krudt af' ...

Nogle gange hjælper det at komme uden for, når børnene fylder for meget indenfor :)

Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder