Svar: Hvor hårdt kan man markere et nej ?
26. juli 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Jane
Når børn din din drengs alder bider, så skyldes det ofte to ting:
1. Kærtegn der kammer over eller
2. Manglende ord
Når kærtegn kammer over, så bider barnet ofte i en situation, hvor man sidder og kæler, nusser og har det dejligt. Pludselig får man et bid i sin skulder, kind eller lår. Jeg plejer at beskrive det som følelsen af "Jeg elsker dig så højt, at jeg kan spise dig" og det handler om at jeres dreng er så lille, at han ikke kan styre sig, han forløber sig og kommer til at bide - i kådhed, glæde og kærlighed til jer. Det er kærtegn der kammer over.
Når det sker i situationer, hvor han f.eks. får et nej, fordi du stopper ham i noget han ikke må, så er det mere udtryk for frustration. Han bider ikke for at gøre dig ondt eller straffe dig, det er ikke bevidst på den måde, men han bider, fordi hans krop kommer i oprør - derfor vil han ofte også slå eller vide sig, hvis han f.eks. ligger han på gulvet vil han vride sig, sparke med benene osv. og tydeligt være i fysisk oprør.
Når børn mangler ord, så reagerer de fysisk. Han er ikke i stand til at forklare hvordan han har det på anden måde, end ved at reagere med sin fysik og det er så det han gør.
Det er meget fint at du markerer med et NEJ! eller AV! når han gør noget der gør ondt på dig. Det er her en god idé også at sætte ham fra dig, så han ligesom lærer at han ikke kan være på skødet, når han bider. Ved at lade en handling følge med, så husker han det bedre - og handlingen er altså at flytte ham samtidig med at du siger nej.
Sker det når I nusser, kæler osv. så må du prøve at stoppe det inden det når så langt, så han ikke forløber sig, men så det netop bliver den dejlige situation som I begge ønsker :)
Det er vigtigt aldrig at bære nag, selvom det gør ondt, så er det vigtigt at du glemmer det igen - det gør han og han gør det som sagt ikke i en bevidst ond mening. Men naturligvis skal du have lov til at sige NEJ! og AV! og markere, at det her var noget du ikke brød dig om :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske