Svar: Langer ud efter ansigtet

24. juli 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Det er helt naturligt at jeres dreng langer ud efter jeres ansigt, nogle gange gør han det i sjov, fordi han ser og oplever en reaktion fra jer. Andre gange gør han det, fordi han gerne vil røre jer, kærtegne jer, men endnu ikke kan styre sine bevægelser.

Han gør det ikke for at være ond eller bevidst skade jer, det er for ham kun sjov eller venligt ment. Derfor er det også vigtigt ikke at gøre for stort et nummer ud af det, for så risikerer I at han forstærker sin lyst til at gøre det igen og igen.

Det bedste I kan gøre er at aflede ham, ligger han i jeres favn, så sæt ham op, så han ikke på samme måde kan komme til det. I kan også gribe hans hånd og lege at I bider I hans fingre eller I kan kilde ham, så han oplever opmærksomheden på en anden måde, en bedre måde. Netop ved kildeture vil han jo få den fysiske kontakt og nærhed som han ...

Annonce

... søger, men som han endnu ikke forstår at give eller bede direkte om :)

Hvis I på et tidspunkt oplever at han direkte slår ud efter jer bevidst, fordi I har sagt nej og han så bliver vred, så er løsningen at sætte ham fra jer, så I sammen med jeres nej lader en handling følge med. Det hjælper ham til at huske at det han gjorde her var forkert. Men lige nu lyder det ikke til at være i vrede, men snarere en leg eller en måde at få kontakt og her er det vigtigt at I afleder ham og får ham give kontakten på en bedre og mere hensigtsmæssig måde.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når han er samme med jeres kat, skal I vise ham hvordan, lære ham at ae katten og være god ved den. Hvis han ikke kan finde ud af dette, så skal han ikke sættes sammen med katten, eller katten skal have mulighed for at gå sin vej, for så er han for lille endnu :)

Rigtig meget held og lykke!

Fortsat god sommer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor