Svar: Langer ud efter ansigtet
24. juli 2010
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det er helt naturligt at jeres dreng langer ud efter jeres ansigt, nogle gange gør han det i sjov, fordi han ser og oplever en reaktion fra jer. Andre gange gør han det, fordi han gerne vil røre jer, kærtegne jer, men endnu ikke kan styre sine bevægelser.
Han gør det ikke for at være ond eller bevidst skade jer, det er for ham kun sjov eller venligt ment. Derfor er det også vigtigt ikke at gøre for stort et nummer ud af det, for så risikerer I at han forstærker sin lyst til at gøre det igen og igen.
Det bedste I kan gøre er at aflede ham, ligger han i jeres favn, så sæt ham op, så han ikke på samme måde kan komme til det. I kan også gribe hans hånd og lege at I bider I hans fingre eller I kan kilde ham, så han oplever opmærksomheden på en anden måde, en bedre måde. Netop ved kildeture vil han jo få den fysiske kontakt og nærhed som han søger, men som han endnu ikke forstår at give eller bede direkte om :)
Hvis I på et tidspunkt oplever at han direkte slår ud efter jer bevidst, fordi I har sagt nej og han så bliver vred, så er løsningen at sætte ham fra jer, så I sammen med jeres nej lader en handling følge med. Det hjælper ham til at huske at det han gjorde her var forkert. Men lige nu lyder det ikke til at være i vrede, men snarere en leg eller en måde at få kontakt og her er det vigtigt at I afleder ham og får ham give kontakten på en bedre og mere hensigtsmæssig måde.
Når han er samme med jeres kat, skal I vise ham hvordan, lære ham at ae katten og være god ved den. Hvis han ikke kan finde ud af dette, så skal han ikke sættes sammen med katten, eller katten skal have mulighed for at gå sin vej, for så er han for lille endnu :)
Rigtig meget held og lykke!
Fortsat god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske