Svar: Vores dejlige Dr. Jekyll og Mr. Hide
21. juni 2010
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Rikke
Tusind tak for din fine beskrivelse af jeres dejlige dreng :)
Vi taler ofte om at alderen 1-3 år er den mest udfordrende alder, og det er også rigtigt på mange måder, men netop i 4 års alderen sker der også nogle ting og det er det du mærker hos jer i øjeblikket.
Verden kan virke meget skræmmende for den fireårige. De vil ofte begynde at vise angst for hvad der kan ske dem - de er bange for "onde og skrappe" mennesker, de er bange for indbrudstyve, bange for at blive kidnappet -en frygt de godt kan bibeholde i nogle år. Og børn i 4 års alderen vil ofte ud fra en persons udseende kunne fastslå om vedkommende hører til de "gode eller de onde" ... Nogle gange er det bare måden en anden hæver stemmen på, som gør at barnet med det samme ser vedkommende som ond eller i hvert fald som ikke god, ikke rar.
Netop dette lyder til at være tilfældet hos jer og det er derfor jeres dreng reagerer så voldsomt på at få "skæld ud" eller blive irettesat af andre end mor og far, det er helt normalt for hans alder, at reagere voldsomt på dette og at han føler sig skidt tilpas når det sker.
Børn på 4 år har brug for deres forældre til at give beroligelse og tryghed. Det er her naturligvis vigtigt at finde balancen imellem at holde sig til sandheden og samtidig også sikre at man ikke skræmmer barnet. Så når barnet f.eks. spørger til indbrudstyve, så må man et eller andet sted være ærlig og sige at de findes, men samtidig berolige barnet og sige, at "vi har låst alle døre og vinduer, så det er svært for nogen at komme ind og vi passer på dig" eller lignende.
På samme måde må I forsøge at forklare jeres dreng at når andre retter på ham, fortæller at han ikke må køre ind i blomsterbedet eller at han skal holde armene inde i vognen, så er det ikke fordi de ikke kan lide ham. Men faktisk fordi de gerne vil hjælpe ham. Blomsterne betyder meget for den mor, hun er glad for dem og hun ville blive ked af det, hvis blomsterne blev kørt over. Hvis han ødelægger blomsterne, så er det jo ikke med vilje og så ville de begge blive kede af det og det er der jo ikke grund til ... Eller at armene skal blive inde i vognen, fordi han ellers kan komme slemt til skade osv.
Altså prøve at sætte ord på, hvorfor der er visse regler og hvorfor nogen siger som de gør - det er faktisk for at hjælpe og ikke fordi de er specielt onde eller skrappe mennesker :)
Jeres dreng er igang med at få en forståelse af følelser og andres behov, og han kan nu sagtens have sympati for andre - i hvert fald det meste af tiden. Han kan naturligvis også føle sig jaloux, føle sig uretfærdigt behandlet osv. Det kan være en god idé at tale lidt med ham om, hvordan man ser på nogen om de er vrede, glade, kede af det, har det sjovt, er trætte osv. så han stille og roligt får lidt fokus på, hvordan man aflæser andre menneskers signaler.
Han vil naturligt elske rollelege og især udklædningslege, han vil klæde sig ud som supermand, ridder eller andet og vil elske at afprøve andre roller, - igen se hvordan I reagere, lære hvordan man med forskellige roller kan signalere forskellige ting, påvirke andre osv.
Han har brug for overblik, han har brug for at vide, hvad der skal ske i løbet af en dag, hvordan planen er. Det er f.eks. vigtigt for ham at vide, når I står op, om det er hverdag og tid til børnehave eller om det er weekend og der er tid til at lege ... Nogle børn har det fint med at få det fortalt, andre har det bedre med at få det vist med små billedsymboler. Man kan her lave en lille tavle med billeder, som viser dagens forløb. Det kan være helt detaljeret med billede af tøj, morgenmad, bilen I bruger når I kører i børnehave osv. Det kan også være mere overordnede ting som Børnehave, tur til skoven eller hvad de måske skal den dag og så besøge mormor og morfar i aften.
Børn i denne alder har brug for at vide, hvad der skal ske, både for at kunne forholde sig til at de netop skal vaske sig, tage tøj på, spisemorgenmad, komme ud af døren i rette tid osv. Billederne kan her nogle gange hjælpe, så barnet kan gøre det selv netop ved at kigge på billederne og så man ikke behøver stå og skynde på barnet om morgenen ...
4 årige kan være meget temperamentsfulde og vil ofte verbalt kunne sige ting som frustrerer forældre. De prøver ord, prøver grænser med ord, de svarer måske igen, siger "du er dum!" eller lignende og kan i deres væremåde virke meget provokerende. De kræver rigtig meget forståelse og anerkendelse for at de nu bruger sproget og har en selvstændig mening, men de kræver også grænser og regler og faktisk kan det virke meget skræmmende for børn, hvis de får en følelse af at forældrene ikke kan styre dem ...
Så selvom et nej, faste rammer og regler nogle gange kan udløse et anfald af frustration, vrede, fortvivlelse, så giver det stadig den fireårige ro, at mærke at mor og far har styr på det. Det er jo præcis også derfor at I oplever jeres dreng falde til ro forholdsvist hurtigt og ligeså snart I sidder i bilen kan sige "jeg er ikke sur mere" :)
Jeres dreng er altså igang med at lære en masse om verden og hvordan det hele fungere - om mennesker, relationer, om hvordan vi påvirker hinanden. Han har brug for struktur og rutiner for at føle sig tryg og når han kammer over og hans opførsel bliver mere end du mener den skal være, så har han brug for dig til at sætte grænser og bringe ham tilbage til jorden uden at han føler sig forkert.
Så det lyder for mig som om at jeres dreng er en sund, dejlig og fint veludviklet dreng - der opfører sig præcist som man må forvente af en dreng på næsten 4 år. Det lyder også som om at I tackler det hele fint og gør det rigtig godt :)
Håber I kan bruge lidt af mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske