Svar: Mere vil have mere

16. juni 2010

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Susan

Din datter reagerer lystbetonet og meget impulsivt og derfor har hun rigtig svært ved at tackle, når noget slutter - uanset om det er frugt hun ikke får mere af eller om det er en leg, som må stoppe fordi I nu skal noget andet.

Det bedste du kan gøre er at rumme hendes følelser, når hun bliver frustreret, det vil sige vise hende at du godt kan forstå det er svært, men samtidig også lade hende have det som hun har det, ikke forsøge at ændre det og ikke tage det personligt.

Det hjælper at sætte ord på "sååå, skatterpige, bliver du bare så ked af det lige nu, sååå", "det er også dumt at du ikke kan få mere frugt" eller lignende så hun hører at du forstår det og at det er okay. Du skifter ikke mening, men holder fast i det du har sagt - men du viser hende, ...

Annonce

... at du godt forstår hvorfor hun reagerer som hun gør.

Ligesom du også nogle gange må give alternativer og få hende afledt, så hun ikke 'går i selvsving' men kommer videre :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange kan man ikke komme til at trøste eller berolige, røre ved barnet, holde om - så må man i stedet afvente lidt, lade hende være lidt frustreret, holde sig i nærheden og selv bevare roen og så invitere hende til at komme og være med "kom skat, kommer du ikke og hjælper mig med at dække bord, kom skattermus..." så hun mærker at du sagtens kan klare at hun har det svært, du bærer ikke nag, du kræver ikke noget af hende, men holder roen og inviterer til noget andet sjovt i stedet. Og når hun så er parat, så kommer hun sikkert gerne hen og hjælper dig :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin