Svar: Mere vil have mere
16. juni 2010
Alder:
21 mdr.
Kære Susan
Din datter reagerer lystbetonet og meget impulsivt og derfor har hun rigtig svært ved at tackle, når noget slutter - uanset om det er frugt hun ikke får mere af eller om det er en leg, som må stoppe fordi I nu skal noget andet.
Det bedste du kan gøre er at rumme hendes følelser, når hun bliver frustreret, det vil sige vise hende at du godt kan forstå det er svært, men samtidig også lade hende have det som hun har det, ikke forsøge at ændre det og ikke tage det personligt.
Det hjælper at sætte ord på "sååå, skatterpige, bliver du bare så ked af det lige nu, sååå", "det er også dumt at du ikke kan få mere frugt" eller lignende så hun hører at du forstår det og at det er okay. Du skifter ikke mening, men holder fast i det du har sagt - men du viser hende, at du godt forstår hvorfor hun reagerer som hun gør.
Ligesom du også nogle gange må give alternativer og få hende afledt, så hun ikke 'går i selvsving' men kommer videre :)
Nogle gange kan man ikke komme til at trøste eller berolige, røre ved barnet, holde om - så må man i stedet afvente lidt, lade hende være lidt frustreret, holde sig i nærheden og selv bevare roen og så invitere hende til at komme og være med "kom skat, kommer du ikke og hjælper mig med at dække bord, kom skattermus..." så hun mærker at du sagtens kan klare at hun har det svært, du bærer ikke nag, du kræver ikke noget af hende, men holder roen og inviterer til noget andet sjovt i stedet. Og når hun så er parat, så kommer hun sikkert gerne hen og hjælper dig :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske