Svar: Opdragelse og dårlige vaner
17. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Karina
Det at jeres dreng lige nu er i separationsfasen (jvf. tidligere brev) betyder at han øver sin selvstændighed og spirende egen vilje rigtig meget. Det ser man ved puslebordet, han vil ikke ligge ned, han protesterer over at få tøjet af og protesterer over at skulle have ble på. Det er en spirende egen vilje, som kommer mere og mere tydeligt frem nu.
Det ses ofte også ved middagsbordet, han vil ikke mades med skeen, lukker munden, skubber skeen væk og drejer hovedet. Ofte er det et udtryk for at han vil selv, han vil have mad i stykker, mad der kan spises med fingrene eller med en gaffel - igen et udtryk for en spirende egen vilje, egen personlighed :)
Og det samme er hans morsyge, at han naturligt vil søge dig lidt ekstra, helst være på din arm, studere verden fra sin trygge base.
Det bedste du kan gøre er at finde alternativer. Han er en fysisk stor dreng og du kan uden problemer skifte til en bukseble i en periode. På den måde kan du skifte ham stående på gulvet i stedet for, når han bare har tisset og skal have skiftet sin tisseble. Så er det kun, når han har haft afføring at han er nødt til at ligge ned, blive grundigt vasket osv. og det vil han bedre kunne acceptere, hvis han andre gange får lov til at stå op og blive skiftet :)
Og med hensyn til hans morsyge, så kommer I bedst igennem det, hvis du søger for at give ham masser af mor. Forestil dig at hans 'mor-depot' lige nu skal fyldes lidt ekstra op, så han har noget at tære af, når I ikke er sammen. Jo mere du kan være om ham, give ham masser af fysisk kontakt, knus og kram lige nu - jo bedre er det. Jo mere han føler at du skubber ham væk, jo mere irriteret du virker over hans morsyge, jo mere vil han klynge sig til dig og jo værre vil det faktisk blive.
Fortsat held og lykke - og nej, luksusproblem er der ikke - det er helt okay at du spørger og et helt relevant spørgsmål :)
God pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske