Svar: Opdragelse og dårlige vaner

17. maj 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Karina

Det at jeres dreng lige nu er i separationsfasen (jvf. tidligere brev) betyder at han øver sin selvstændighed og spirende egen vilje rigtig meget. Det ser man ved puslebordet, han vil ikke ligge ned, han protesterer over at få tøjet af og protesterer over at skulle have ble på. Det er en spirende egen vilje, som kommer mere og mere tydeligt frem nu.

Det ses ofte også ved middagsbordet, han vil ikke mades med skeen, lukker munden, skubber skeen væk og drejer hovedet. Ofte er det et udtryk for at han vil selv, han vil have mad i stykker, mad der kan spises med fingrene eller med en gaffel - igen et udtryk for en spirende egen vilje, egen personlighed :)

Og det samme er hans morsyge, at han naturligt vil søge dig lidt ekstra, helst være på din arm, studere verden fra sin trygge base.

Det bedste du kan gøre er at finde alternativer. Han er en fysisk stor dreng og du kan uden problemer skifte til en bukseble i en periode. ...

Annonce

... På den måde kan du skifte ham stående på gulvet i stedet for, når han bare har tisset og skal have skiftet sin tisseble. Så er det kun, når han har haft afføring at han er nødt til at ligge ned, blive grundigt vasket osv. og det vil han bedre kunne acceptere, hvis han andre gange får lov til at stå op og blive skiftet :)

Og med hensyn til hans morsyge, så kommer I bedst igennem det, hvis du søger for at give ham masser af mor. Forestil dig at hans 'mor-depot' lige nu skal fyldes lidt ekstra op, så han har noget at tære af, når I ikke er sammen. Jo mere du kan være om ham, give ham masser af fysisk kontakt, knus og kram lige nu - jo bedre er det. Jo mere han føler at du skubber ham væk, jo mere irriteret du virker over hans morsyge, jo mere vil han klynge sig til dig og jo værre vil det faktisk blive.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Fortsat held og lykke - og nej, luksusproblem er der ikke - det er helt okay at du spørger og et helt relevant spørgsmål :)

God pinse!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.