Svar: Mit barn vil ikke have børstet tænder
3. maj 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Line
Det er rigtigt, at det meget hurtigt kan blive et overgreb på barnet, hvis man skal holde det fast og børste tænderne med 'vold og magt' og en sådan situation, skal man naturligvis forsøge at undgå :)
Det er for det første en rigtig god idé at bryde hele situationen ved at børste tænderne et andet sted end I plejer. Det vil sige, at hvis I plejer at børste tænderne på badeværelset, så prøve i stedet imens hun ligger på puslepuden, i sofaen, på køkkenbordet eller hvad I nu synes.
Så er det vigtigt at I gør det så kort som muligt til at starte med og så i takt med at hun bliver tryg og fortrolig med hele situationen igen, så øger I tiden I bruger og grundigheden I får det gjort med. I skal altså lige nu stoppe inden det bliver for meget, så hun begynder at forbinde det at få børstet tænder med noget hyggeligt og ikke ubehageligt.
Derfor må I også lige nu acceptere at I ikke når hele munden igennem, selvom I godt ved at I bør det, men fokus er lige nu ikke at alle tænder skal børstes, men at det bliver acceptabelt at børste lidt - og igen, derefter øger I antallet af tænder i takt med at hun bliver fortrolig med det.
Gør også det at I fokuserer på forskellige områder alt efter om det er morgen eller aften I børster, så I på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder.
Man kan normalt bruge almindelige voksentandpasta til børn, men man kan også købe en speciel børnetandpasta og nogle børn kan bedre lide smagen af disse og synes også det er sjovere, hvis der er figurer på tuben. Når I vælger tandpasta, så skal I sikre jer at der er et fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm og så skal I kun bruge en mængde der svarer til hendes lillefingernegl.
Prøv også at finde en tandbørste som hun måske synes er særligt fin og lad hende lege med den, så hun er tryg ved den.
Forsøg evt. med en elektrisk tandbørste. Nogle børn bryder sig ikke om lyden og fornemmelsen, men andre børn synes det er super sjovt, når det snurrer i munden. Det er bestemt et forsøg værd :) Har I ikke en el-tandbørste så kan I købe en på batteri, så er det ikke så dyrt at finde ud af om hun kan lide det ...
Og prøv så også at få børstet tænderne inden hun bliver alt for træt, så er chancen for succes større :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend - håber I hermed er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske