Svar: Ballademager, smider med sit legetøj

1. maj 2010

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Simone

Det er super fint at du prøver at skelne imellem, hvornår din dreng smider med sit legetøj:

- Gør han det bevidst og er det fordi han er vred, frustreret eller lignende eller om han gør det fordi han ønsker at skabe lyd og høre hvordan det lyder eller gør han det, for at se hvordan din reaktion er ...

- Gør han det ubevidst, fordi han endnu ikke har fornemmelsen for at noget kan gå i stykker, fordi han i kraft af sin alder har lettere ved rent fysisk at smide med ting end finmotorisk at flytte dem forsigtigt eller gør han det simpelthen fordi han ikke ved, hvad han ellers skal gøre ...

Hvordan du skal reagere afhænger fuldstændig af hvad årsagen og situationen er.

Hvis han gør det fordi han gerne vil lege med lyd og øver sig i at finde ud af og undersøge, hvordan ting lyder når de falder, så er det vigtigt at give ham alternativer. Fortælle ham at han ikke må kaste med tingene fordi de går i stykker og at han kan "slå på sin tromme", "slå på sit hammerbræt" eller hvad han nu har i stedet for.

Hvis han gør det, for at se hvordan du reagerer, fordi han prøver grænser, så er det super fint at fjerne tingene eller evt. fjerne ham og sige "du kan ikke lege med xx, den går i stykker". Det at du fjerner den kan gøre at han husker det bedre. Gi ham den igen, husk ham på at lege stille og roligt med tingene og ellers må du fjerne det igen.

Vi ham også hvordan man stiller ...

Annonce

... tingene pænt, samler det stille og roligt og ikke smider med det, så han ser og lærer hvad han skal gøre i stedet for. Det er let at skælde ud, det er let at sige hvad vi ikke vil have - men det er super vigtigt at vise og fortælle barnet, hvad vi vil have i stedet for.

Dette gælder også ved middagsbordet. Hvis han smider med maden så fortæl ham at det skal spises "ind i munden skat, mmm smager godt!" så han hører at det er det du vil have ham til. Så han ved, hvad det er du vil.

Du skal være tydelig i dine signaler, når du fortæller hvor dine grænser går, ligesom du skal være tydelig, når du fortæller ham, hvad du gerne vil... :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hans udforskningstrang er stor og det er helt normalt at han med den alder han har forsøger igen og igen, for at se hvad der sker. Men stille og roligt skal han nok lære at huske det lille nej, som lyder inde i ham. Lige nu overhører han det, så begynder han at kigge på dig, fordi han ved du siger nej og alligevel kan han ikke lade være og tilsidst lader han være, fordi han godt ved at han nu er igang med noget han ikke må. Det tager tid og det er en proces.

Med hensyn til flaske, så er det tid til at komme væk med den nu. Giv ham mindre og mindre og erstat med lidt mælk af en kop og en godnathistorie. Så kan du stadig sidde og putte med ham på skødet i dynen om aftenen og læse en lille bog, det er ligeså dejlig nærhed, som at give ham flaske :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder