Svar: Ballademager, smider med sit legetøj
1. maj 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Simone
Det er super fint at du prøver at skelne imellem, hvornår din dreng smider med sit legetøj:
- Gør han det bevidst og er det fordi han er vred, frustreret eller lignende eller om han gør det fordi han ønsker at skabe lyd og høre hvordan det lyder eller gør han det, for at se hvordan din reaktion er ...
- Gør han det ubevidst, fordi han endnu ikke har fornemmelsen for at noget kan gå i stykker, fordi han i kraft af sin alder har lettere ved rent fysisk at smide med ting end finmotorisk at flytte dem forsigtigt eller gør han det simpelthen fordi han ikke ved, hvad han ellers skal gøre ...
Hvordan du skal reagere afhænger fuldstændig af hvad årsagen og situationen er.
Hvis han gør det fordi han gerne vil lege med lyd og øver sig i at finde ud af og undersøge, hvordan ting lyder når de falder, så er det vigtigt at give ham alternativer. Fortælle ham at han ikke må kaste med tingene fordi de går i stykker og at han kan "slå på sin tromme", "slå på sit hammerbræt" eller hvad han nu har i stedet for.
Hvis han gør det, for at se hvordan du reagerer, fordi han prøver grænser, så er det super fint at fjerne tingene eller evt. fjerne ham og sige "du kan ikke lege med xx, den går i stykker". Det at du fjerner den kan gøre at han husker det bedre. Gi ham den igen, husk ham på at lege stille og roligt med tingene og ellers må du fjerne det igen.
Vi ham også hvordan man stiller tingene pænt, samler det stille og roligt og ikke smider med det, så han ser og lærer hvad han skal gøre i stedet for. Det er let at skælde ud, det er let at sige hvad vi ikke vil have - men det er super vigtigt at vise og fortælle barnet, hvad vi vil have i stedet for.
Dette gælder også ved middagsbordet. Hvis han smider med maden så fortæl ham at det skal spises "ind i munden skat, mmm smager godt!" så han hører at det er det du vil have ham til. Så han ved, hvad det er du vil.
Du skal være tydelig i dine signaler, når du fortæller hvor dine grænser går, ligesom du skal være tydelig, når du fortæller ham, hvad du gerne vil... :)
Hans udforskningstrang er stor og det er helt normalt at han med den alder han har forsøger igen og igen, for at se hvad der sker. Men stille og roligt skal han nok lære at huske det lille nej, som lyder inde i ham. Lige nu overhører han det, så begynder han at kigge på dig, fordi han ved du siger nej og alligevel kan han ikke lade være og tilsidst lader han være, fordi han godt ved at han nu er igang med noget han ikke må. Det tager tid og det er en proces.
Med hensyn til flaske, så er det tid til at komme væk med den nu. Giv ham mindre og mindre og erstat med lidt mælk af en kop og en godnathistorie. Så kan du stadig sidde og putte med ham på skødet i dynen om aftenen og læse en lille bog, det er ligeså dejlig nærhed, som at give ham flaske :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske