Brev:
Ballademager, smider med sit legetøj
1. maj 2010
Alder:
16 mdr.
Ballademager, smider med sit legetøj
Hej Helen
Det er sørme længe siden jeg har haft brug for råd, men nu kommer der igen lige et dilemma for mig ; )
Min dreng er 16 mdr gammel, en glad og smilende dreng, som trives. Han går i vuggestue og udvikler sig i rivende fart.
Han er også begyndt at vise mere temperament, skrige højt når der er noget han ikke vil, eller lægge sig ned på gulvet. Alt i alt naturlig, det skal han jo igennem, lære at bliver selvstændig osv..
Mit spørgsmål drejer sig om, at han konsekvent smider med ALT! Alt hans legetøj bliver smidt rundt på gulvet, store ting, både når han ikke vil lege med det mere, og som en del af legen.. også når vi spiser smider han med sit bestik, sit glas, sin mad, og det er ikke altid fordi han er færdig med at spise, ofte er det mellem hver mundfuld.. Jeg er begyndt ikke at samle hans bestik op igen, så må han nøjes med at blive madet af mig! Lærer han mon på den måde ikke at smide med det?
Jeg tænker ved mig selv at det måske er naturlig nok, han er en dreng som kan lide "lyd", det må gerne larme, men samtidig synes jeg ikke at de andre i vuggestuen gør ligesådan, og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal reagere overfor ham. For jeg synes jo ikke at det er ok at han smider med alt omkring sig. Nogle gange er det som om han slet ikke selv bemærker at han smider med noget, det skal bare væk, andre gange er det mere bevidst tror jeg.
Jeg ved godt han ikke gør det for at være slem, men jeg synes også jeg må reagere på det. Og desværre bliver det så til en del "nej" og "stop", og det er ærgeligt. Når jeg siger nej, griner han og synes det er sjovt, eller bliver sur.
Når jeg tager tingen fra ham, bliver han gal, men det hjælper i mine øjne alligevel ikke, for så skal vi stort set fjerne alt hans legetøj. Når han så får det igen, fortsætter han som tidligere.. Hvad skal jeg gøre ved min lille bandit?
Iøvrigt lige et tillægsspørgsmål.. han får stadig flaske om aftenen ca. 200 ml, og han spiser pænt til aften og morgen alligevel. Så det føles som om han har brug for det.. jeg må også indrømme at jeg nyder nærheden når jeg giver ham flasken.. Er det ved at være tid til at stoppe?
På forhånd tak!
Venlig hilsen
Simone