Svar: Slår ved tandbørstning
30. april 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Jacob og Jeanette
Det er super vigtigt at få børstet børns tænder og det ved vi voksne, men børnene forstår det ikke og kan ikke forholde sig til det. For mange børn er det meget ubehageligt, de føler det næsten som et overgreb, når vi kommer og kræver at nu er det nu! Det er sandsynligvis derfor jeres datter reagerer så voldsomt som hun gør, hun føler at hun er nødt til at slå, for at markere at her overskrider I virkelig hendes grænser.
Det er en god idé at bryde situationen ved at børste tænderne et andet sted end I plejer, i stedet for at gå på badeværelset, så kan det være en god idé at gøre det i stuen, i køkkenet, på puslepuden osv.
Det er også en rigtig god idé at gøre det så kort som muligt i starten, altså nå at stoppe inden det bliver for meget for barnet, så det opleves som okay, stille og roligt kan man så forlænge tiden man børster i takt med at barnet bliver mere og mere tryg og fortrolig med det.
På samme måde kan I være nødt til at acceptere at I ikke når hele munden igennem, selvom I godt ved at I bør det, lige nu og at fokus ikke er at alle tænder skal børstes, men at fokus er at det bliver acceptabelt at børste lidt - for igen derefter at kunne øge antallet af tænder i takt med at hun bliver fortrolig med det igen. Fokuser på forskellige områder alt efter om det er morgen eller aften I børster så I på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder.
Tandpasta kan købes til børn, normalt behøver man ikke bruge speciel børnetandpasta, men nogle børn kan bedre lide smagen af disse og synes det er sjovere, når der er figurer på tuben. Vælg en tandpasta med en fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm og brug så en mængde der svarer til hendes lillefingernegl.
Vælg også en tandbørste som hun synes er særlig fin, giv hende den evt. at lege lidt med i løbet af dagen, prøv at lege at I børster tænder på en dukke eller lignende, så det at børste tænder ikke kun forbindes med noget ubehageligt mellem jer og hende.
Forsøg evt. med en elektrisk tandbørste. Nogle børn bryder sig ikke om lyden og fornemmelsen, men andre børn synes det er super sjovt, når det snurrer i munden. Det er bestemt et forsøg værd :) Har I ikke en el-tandbørste så kan I købe en på batteri, så er det ikke så dyrt at finde ud af om hun kan lide det ...
Prøv også at børste tænderne inden hun bliver alt for træt, I kan evt. lokke hende lidt med, at nu børster I tænderne og derefter hygger I med godnathistorie ...
Tilsidst vil jeg lige sige, at når hun slår jer i andre perioder, så er det naturligvis vigtigt at I markerer at det vil I ikke have og det er her vigtigt at I sætter hende fra jer. Så I direkte markerer "jeg vil ikke have dig på skødet, når du slår mig!" Det at en handling følger med, når hun slår, altså at hun bliver sat ned, gør at hun bedre fornemmer at det her ville I ikke have :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske