Svar: Slår ved tandbørstning

30. april 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Jacob og Jeanette

Det er super vigtigt at få børstet børns tænder og det ved vi voksne, men børnene forstår det ikke og kan ikke forholde sig til det. For mange børn er det meget ubehageligt, de føler det næsten som et overgreb, når vi kommer og kræver at nu er det nu! Det er sandsynligvis derfor jeres datter reagerer så voldsomt som hun gør, hun føler at hun er nødt til at slå, for at markere at her overskrider I virkelig hendes grænser.

Det er en god idé at bryde situationen ved at børste tænderne et andet sted end I plejer, i stedet for at gå på badeværelset, så kan det være en god idé at gøre det i stuen, i køkkenet, på puslepuden osv.

Det er også en rigtig god idé at gøre det så kort som muligt i starten, altså nå at stoppe inden det bliver for meget for barnet, så det opleves som okay, stille og roligt kan man så forlænge tiden man børster i takt med at barnet bliver mere og mere tryg og fortrolig med det.

På samme måde kan I være nødt til at acceptere at I ikke når hele munden igennem, selvom I godt ved at I bør det, lige nu og at fokus ikke er at alle tænder skal børstes, men at fokus er at det bliver acceptabelt at børste lidt - for igen derefter at kunne øge antallet af tænder i takt med at hun bliver fortrolig med det igen. Fokuser på forskellige områder alt efter om det er morgen eller aften I børster så I på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder.

Tandpasta kan købes til ...

Annonce

... børn, normalt behøver man ikke bruge speciel børnetandpasta, men nogle børn kan bedre lide smagen af disse og synes det er sjovere, når der er figurer på tuben. Vælg en tandpasta med en fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm og brug så en mængde der svarer til hendes lillefingernegl.

Vælg også en tandbørste som hun synes er særlig fin, giv hende den evt. at lege lidt med i løbet af dagen, prøv at lege at I børster tænder på en dukke eller lignende, så det at børste tænder ikke kun forbindes med noget ubehageligt mellem jer og hende.

Forsøg evt. med en elektrisk tandbørste. Nogle børn bryder sig ikke om lyden og fornemmelsen, men andre børn synes det er super sjovt, når det snurrer i munden. Det er bestemt et forsøg værd :) Har I ikke en el-tandbørste så kan I købe en på batteri, så er det ikke så dyrt at finde ud af om hun kan lide det ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv også at børste tænderne inden hun bliver alt for træt, I kan evt. lokke hende lidt med, at nu børster I tænderne og derefter hygger I med godnathistorie ...

Tilsidst vil jeg lige sige, at når hun slår jer i andre perioder, så er det naturligvis vigtigt at I markerer at det vil I ikke have og det er her vigtigt at I sætter hende fra jer. Så I direkte markerer "jeg vil ikke have dig på skødet, når du slår mig!" Det at en handling følger med, når hun slår, altså at hun bliver sat ned, gør at hun bedre fornemmer at det her ville I ikke have :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig