Brev:
Slår ved tandbørstning
30. april 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Slår ved tandbørstning
Hej Helen,
Der er gået et stykke tid, siden vi sidst havde brug for din hjælp, og Asta er i mellemtiden blevet en skøn tøs på godt 2 år. Vi havde god brug af din besvarelse sidste gang, og nu er vi stødt ind i en lille udfordring, som vi håber, du kan give os et råd med.
Asta har udviklet sig rigtig fint, er en sød, kærlig, udadvendt og glad pige. Hun har et meget veludviklet sprog, og vi har en fornemmelse af, at hun forstår stort set alt, hvad vi siger til hende. Som hos de fleste forældre til 2-årige+ har vi også nogle udfordringer, og temperamentet hos vores lille pige kan nogen gange løbe af med hende. Men vi ved jo, blandt andet ved at læse dine gode svar til andre forældre, at det er selvstændighedsfasen, hun er kommet ind i, så vi prøver at tackle det med tålmodighed og overbærenhed.
Der er dog én ting, som vi begge har ret svært ved at håndtere og ikke rigtig ved, hvordan vi skal reagere på. Siden Asta var ca. 1½ år har hun ikke syntes, at det var særlig sjovt at få børstet tænder. Vi har hidtil klaret det med forskellig taktik - sjov og ballade, humor, afledning, lokke - og jeg synes, det er gået hæderligt. Men nu er hun begyndt at reagere meget voldsomt, når der skal børstes tænder, først med afledningsmanøvrer - og når hun så endelig er kommet med ud på badeværelset - ved at kæmpe med næb og klør for at undgå det. Bl.a. slår hun os direkte i ansigtet, nogle dage mange gange, og er totalt uimodtagelig overfor skæld-ud. Hun kigger bare en lige ind i øjnene og slår igen!!
Vi slår ikke i vores familie, men vi føler os meget magtesløse og ved ikke rigtig, hvordan vi skal reagere for at få hende til at stoppe med at slå os - og måske endda få hende til at synes godt om at få børstet tænder. Hun kan finde på at slå i andre situationer, hvor hun er utilfreds med noget, men det er overvejende, når der er tandbørstning på programmet.
Har du et godt råd til, hvordan vi reagerer mest hensigtsmæssigt og får vendt situationen til noget positivt??
På forhånd tak for dit svar.
Mange hilsner,
Jacob og Jeanette