Slår ved tandbørstning

30. april 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Slår ved tandbørstning

Hej Helen,

Der er gået et stykke tid, siden vi sidst havde brug for din hjælp, og Asta er i mellemtiden blevet en skøn tøs på godt 2 år. Vi havde god brug af din besvarelse sidste gang, og nu er vi stødt ind i en lille udfordring, som vi håber, du kan give os et råd med.

Asta har udviklet sig rigtig fint, er en sød, kærlig, udadvendt og glad pige. Hun har et meget veludviklet sprog, og vi har en fornemmelse af, at hun forstår stort set alt, hvad vi siger til hende. Som hos de fleste forældre til 2-årige+ har vi også nogle udfordringer, og temperamentet hos vores lille pige kan nogen gange løbe af med hende. Men vi ved jo, blandt andet ved at læse dine gode svar til andre forældre, at det er selvstændighedsfasen, hun er kommet ind i, så vi prøver at tackle det med tålmodighed og overbærenhed.

Der er dog én ting, som vi begge har ret svært ved at håndtere og ikke rigtig ved, hvordan vi skal reagere på. Siden Asta var ca. 1½ år har hun ikke syntes, at det var særlig sjovt at få børstet tænder. Vi har hidtil ...

Annonce

... klaret det med forskellig taktik - sjov og ballade, humor, afledning, lokke - og jeg synes, det er gået hæderligt. Men nu er hun begyndt at reagere meget voldsomt, når der skal børstes tænder, først med afledningsmanøvrer - og når hun så endelig er kommet med ud på badeværelset - ved at kæmpe med næb og klør for at undgå det. Bl.a. slår hun os direkte i ansigtet, nogle dage mange gange, og er totalt uimodtagelig overfor skæld-ud. Hun kigger bare en lige ind i øjnene og slår igen!!

Vi slår ikke i vores familie, men vi føler os meget magtesløse og ved ikke rigtig, hvordan vi skal reagere for at få hende til at stoppe med at slå os - og måske endda få hende til at synes godt om at få børstet tænder. Hun kan finde på at slå i andre situationer, hvor hun er utilfreds med noget, men det er overvejende, når der er tandbørstning på programmet.

Har du et godt råd til, hvordan vi reagerer mest hensigtsmæssigt og får vendt situationen til noget positivt??

På forhånd tak for dit svar.

Mange hilsner,
Jacob og Jeanette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder