Svar: Opdragelse af dreng på 18 mdr.

8. april 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære I

Det er altid svært at finde balancen mellem at lade barnet udforske maden og samtidig lære barnet bordskik, så jeg kan godt forstå du synes det er lidt af en udfordring og der er mange måder at gribe det an på :)

Din dreng er naturligt nysgerrig og udforskende. Det er han ved bordet, det er han også når han bevæger sig rundt hvor I bor, i haven osv. Han peger, tager ting, putter dem evt. i munden, smider dem osv. for at finde ud af hvad det er, hvad det kan osv. Og han peger også for at få dig til at fortælle ham, hvad det er I ser, sætte ord på.

Når han peger ved middagsbordet, så er det fint at give ham lidt af det han gerne vil have, så han får lidt forskelligt på sin tallerken. Du kan også fortælle ham hvad det hedder "det er peberfrugt, den er rød, rød peber" eller lignende og han må naturligvis gerne smage. Når han så har fået et stykke peber, så skal han smage og undersøge det først inden han får et nyt stykke. Når han bliver ved med at pege på skålen med peberfrugt, så skal du altså prøve at huske ham på at han allerede har noget på sin tallerken og at han skal spise det først inden han får noget nyt.

Fokus kan naturligvis også skabes ved at du fjerner den mad han ikke skal spise og han dermed bedre kan koncentrere sig om at spise det han har på sin tallerken. Det kan være nødvendigt at gøre dette i en periode, som du også forsøger at praktisere nu. Men ellers er det vigtigt at du fortæller ham hvad du vil ...

Annonce

... have ham til, nemlig at spise "ind i munden skat, mmm mam, smager godt" og "mmm, mor spiser også, dejlig mad, vil du smage mors?" osv. så I taler om maden og om det at spise og det er helt okay at smage ved hinanden.

Og så er det også vigtigt at anerkende hans lyst til at undersøge og udforske uden for middagsbordet, for jo mere han får lov til det der, jo mindre bliver behov når han spiser ... Hvis han således synes det er sjovt at tage maden op af skåle og ned i glasset eller lignende, så sørg for at han har masser af bøtter og ting der skal åbnes, lukkes, puttes ind, tages ud.

Hvis han banker tallerkenen i bordet eller smider den på gulvet for at høre den lyd den laver, så sørg for at han har et hammerbræt, en tromme eller en xylofon at lave lyd med. Hvis han elsker at se mælken løbe ud over bordet, ned i maden og ned på gulvet, så lad ham lege med vand, skåle, vandkander osv. Tag ham med ud, udnyt at det gode vejr og muligheden for udendørsleg er der rigtig meget nu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han smatter maden mellem fingrene og elsker fornemmelsen af at det klistrer osv. så sørg for at han har en sandkasse han kan lege i og tag ham med i køkkenet, når du bager boller, så han får lov til at sidde med dejen.

Som sagt - jo mere du kan anerkende hans lyst til at udforske og lege uden for bordet, jo mere borskik vil han naturligt også kunne holde, når I sidder ved bordet :)

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.