Svar: Opdragelse af dreng på 18 mdr.
8. april 2010
Alder:
18 mdr.
Kære I
Det er altid svært at finde balancen mellem at lade barnet udforske maden og samtidig lære barnet bordskik, så jeg kan godt forstå du synes det er lidt af en udfordring og der er mange måder at gribe det an på :)
Din dreng er naturligt nysgerrig og udforskende. Det er han ved bordet, det er han også når han bevæger sig rundt hvor I bor, i haven osv. Han peger, tager ting, putter dem evt. i munden, smider dem osv. for at finde ud af hvad det er, hvad det kan osv. Og han peger også for at få dig til at fortælle ham, hvad det er I ser, sætte ord på.
Når han peger ved middagsbordet, så er det fint at give ham lidt af det han gerne vil have, så han får lidt forskelligt på sin tallerken. Du kan også fortælle ham hvad det hedder "det er peberfrugt, den er rød, rød peber" eller lignende og han må naturligvis gerne smage. Når han så har fået et stykke peber, så skal han smage og undersøge det først inden han får et nyt stykke. Når han bliver ved med at pege på skålen med peberfrugt, så skal du altså prøve at huske ham på at han allerede har noget på sin tallerken og at han skal spise det først inden han får noget nyt.
Fokus kan naturligvis også skabes ved at du fjerner den mad han ikke skal spise og han dermed bedre kan koncentrere sig om at spise det han har på sin tallerken. Det kan være nødvendigt at gøre dette i en periode, som du også forsøger at praktisere nu. Men ellers er det vigtigt at du fortæller ham hvad du vil have ham til, nemlig at spise "ind i munden skat, mmm mam, smager godt" og "mmm, mor spiser også, dejlig mad, vil du smage mors?" osv. så I taler om maden og om det at spise og det er helt okay at smage ved hinanden.
Og så er det også vigtigt at anerkende hans lyst til at undersøge og udforske uden for middagsbordet, for jo mere han får lov til det der, jo mindre bliver behov når han spiser ... Hvis han således synes det er sjovt at tage maden op af skåle og ned i glasset eller lignende, så sørg for at han har masser af bøtter og ting der skal åbnes, lukkes, puttes ind, tages ud.
Hvis han banker tallerkenen i bordet eller smider den på gulvet for at høre den lyd den laver, så sørg for at han har et hammerbræt, en tromme eller en xylofon at lave lyd med. Hvis han elsker at se mælken løbe ud over bordet, ned i maden og ned på gulvet, så lad ham lege med vand, skåle, vandkander osv. Tag ham med ud, udnyt at det gode vejr og muligheden for udendørsleg er der rigtig meget nu.
Hvis han smatter maden mellem fingrene og elsker fornemmelsen af at det klistrer osv. så sørg for at han har en sandkasse han kan lege i og tag ham med i køkkenet, når du bager boller, så han får lov til at sidde med dejen.
Som sagt - jo mere du kan anerkende hans lyst til at udforske og lege uden for bordet, jo mere borskik vil han naturligt også kunne holde, når I sidder ved bordet :)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske