Svar: Storebror slår mor

3. april 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tillykke med lillebror - det lyder som om at det er gået godt med ham den første tid :)

Det lyder også som om at storebror tackler det at blive storebror helt fint og reagerer ganske naturligt. Det at han fysisk slår dig, er et udtryk for at han mangler ord og naturligt reagerer, fordi det jo trods alt er dig der har født lillebror, dig der giver ham mad, bad, pusler ham mest osv. Derfor er det mest dig der står for skud, når storebror er frustreret over pludselig at skulle dele dig med lillebror.

Det er meget svært at finde sin rolle i jeres familie. Det er generelt svært, fordi M naturligt skal finde ud af at give plads til en lille ny og finde sin rolle som 'den store' selvom han jo stadig også er en lille dreng med store behov. Men det er hos jer måske lidt ekstra svært, fordi det jo pludselig bliver tydeligt for M at de to drenge ikke har samme far. Det kunne godt være det, som pludselig påvirker ham, at han er blevet bevidst om dette.

Han ser jo L som far (farmand), men L er ikke hans far. M´s far er en anden, som skriver breve langt væk fra og som farmor og farfar taler om. Det er meget svært at forholde sig til - især, når man så ser L være sammen med lillebror. Der er på den måde sandsynligvis jalousi inde over og en form for konkurrence mellem de to drenge og det er vigtigt at I er opmærksomme på den smerte som M sandsynligvis føler.

Jalousi er en blanding af sorg, vrede og angst. Det er helt naturlige følelser og det er vigtigt at M får lov til at udtrykke disse og også får dem bearbejdet. Det er vigtigt at du kan rumme de følelser M har og at du anerkender ham og hjælper ham med at bearbejde det. Du skal sætte ord på og du skal gøre det legalt at synes lillebror er irriterende. Du må gerne sige det til ham direkte "jeg kan godt forstå du synes lillebror er irriterende" eller "jeg kan godt forstå du bliver ked af det, når du skal vente på lillebror blive skiftet" - du skal sætte ord på og han skal høre at de følelser han har er okay, der er ikke noget i vejen for at føle som han gør.

Sorgen, som M føler er at have mistet eneretten til mor og far. Vreden handler om at lillebror har taget noget af pladsen i jeres familie og angsten handler om, hvorvidt ...

Annonce

... I mon stadig elsker ham ligeså højt som før. Protesten mod at få læst brevene fra den biologiske far op, handler altså sandsynligvis om at kontakt med far, pirker til disse 3 store følelser. En sorg over ikke at have sin egen far, som lillebror har. En vrede over at L ikke er hans far og en angst for at L måske vil elske lillebror højere end M ...

Når han slår dig, så er det fordi han mangler ord til at beskrive sine følelser. Han er ikke i stand til at sige "jeg synes det er uretfærdig at ...". Han kan heller ikke med ord forklare dig, at han er bange for at miste både dig og L. Han føler hans plads i familien er usikker, han er i tvivl om der er kærlighed nok til ham.

Samtidig skal han jo så også have sat lidt grænser, for han har jo også en grænsesøgende alder og I må derfor godt sige f.eks. "Jeg kan godt forstå du synes lillebror er irriterende, men jeg vil ikke have du slår!" eller hvad det nu er. Så I forsøger at finde en balance imellem at lytte og anerkende de følelser han har, men samtidig også holde fast i de spilleregler der er, for at I kan være en familie, hvor der er plads til jer alle fire.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv om du så vidt muligt kan undgå at sende ham væk. Det at straffe ham ved at sende ham på værelset skal kun bruges når intet andet virker og når han har fået en rolig advarsel. Giv ham en forklaring "jeg sætter dig her, fordi du slog mig, man må aldrig gøre noget, som gør ondt på andre!", men brug det kun, når du mener det virkeligt er nødvendigt. Netop fordi din dreng naturligt søger at blive bekræftet i at der stadig er plads til ham, så kan det gøre stor skade at sende ham væk. Det bekræfter ham jo et eller andet sted i, at I hellere vil være sammen med lillebror end ham, og det forstærker den smerte han føler. Prøv derfor om du kan undgå at komme dertil, hvor du er nødt til at sætte ham på værelset.

Når det er nødvendigt, så er det meget vigtigt at du bliver gode venner med ham igen, sætter dig hos ham, forklarer ham hvorfor du blev vred og at du ikke bærer nag. Det er meget fint, det du her fortæller og dejligt at I giver knus, siger undskyld og bliver gode venner :)

Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, rigtig meget held og lykke til jer alle fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne