Svar: Sårbar 3-årig - og storebror

4. marts 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til to

Hvor er det dog en dejlig beskrivelse du sender af din dreng idag. Hvor er det dejligt at høre, at han nu trives igen, ja at I alle trives og det hele går den rigtige vej. I har været meget igennem, men det lyder som om at I alle har fået flere kræfter og lidt mere overskud og det smitter naturligvis af på hver især.

Roen i sig selv finder man, når man ved at man har værdi. Når man er noget særligt, fordi man er den man er - det vil sige, når man har selvværd. Og det er den bedste gave I kan give jeres dreng (eller begge jeres børn:o)).

Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan.

1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.

2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.

3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.

4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.

Dette kan du læse meget mere om i bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide". Den er skrevet af Dan Svarre, der er psykolog og den er udgivet på Politikens Forlag. Du finder den i min bogguide under 'mobning og selvværd' og den vil måske hjælpe dig.

Jeres dreng må ikke tvivle på, at du elsker ham, fordi han er den han er. Det at føle at man har værdi, det at føle at der i mors hjerte er en ganske særlig plads til en fordi man er den man er - det giver selvværd og har man selvværd, så kan man klare rigtig meget og vil også bedre kunne finde roen i sig selv, når verden går en imod.

Børn vil som udgangspunkt gerne gøre det der gør os forældre glade, men nogle gange ved de ikke hvad det er. Det er vi derfor nødt til at fortælle dem. Det er naturligvis rigtig dejligt at jeres dreng føler en vis beskyttertrang i forhold til sin lillesøster, det er helt naturligt at han påtager sig denne rolle. Men samtidig er det vigtigt at han ikke gør det, fordi han tror det er det I vil have, han skal altså ikke gøre det for at gøre ...

Annonce

... jer glade ... forstår du hvad jeg mener?

Det er derfor super vigtigt at I hjælper ham med at finde en anden rolle i familien, en rolle som han vokser af og som samtidig passer I andre godt. En rolle der tager hensyn til ham selv og hans behov. Det er super vigtigt at I støtter ham i at gøre noget for sig selv, noget som gør ham glad. Og derfor er det også vigtigt at I med ord fortæller ham, når det han gør, gør jer glade. Det er vigtigt direkte at sige "jeg bliver bare så glad, når jeg ser du sidder og leger" eller "jeg synes bare det er så dejligt, når vi to vasker bil sammen" eller hvad det nu kan være. Så han direkte hører, hvad det er I nyder ved ham og ved at gøre med ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal også anerkende hans beskyttertrang og sætte ord på "det er rigtig sødt af dig, at du gerne vil holde øje med lillesøster", men også give ham en forklaring "men lillesøster skal også lære ting selv". I skal altså prøve at finde balancen mellem at det er okay at han føler for hende og rigtig fint og samtidig også sætte lidt grænser, så det ikke bliver for meget. Og her skal han så motiveres til at lege selv og gøre ting, som netop han kan, fordi han er den han er.

Når han er hård ved hende, så er det fordi hun er en konkurrent til jeres opmærksomhed, hun er en rival. Selvom han er glad for hende, så er hun også irriterende og derfor får hun lige en gang imellem et skub, et slag eller andet. Det er her igen rigtig vigtigt at anerkende han frustration over at hun er der og samtidig også trøste hende. Det er vigtigt at I igen sætter ord på "jeg kan godt forstå lillesøster er irriterende, det er også dumt, at hun tager din bil" ligesom I skal trøste hende "det var forkert at storebror slog dig, man må ikke slå, næste gang skal han hente mor" eller lignende. Så han hører at I forstår det og samtidig ser at hun bliver ked af det og har brug for jeres trøst og også får en anvisning af, hvordan man kan handle fremover.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre, rigtig meget held og lykke med dem begge :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder