Svar: Alting er en kamp og meget far-syg

2. februar 2010

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære trætte mor

Jeres datter er igang med en rivende udvikling og forsøger at separere sig mere og mere fra jer, hun øver sin selvstændighed og forsøger at finde ud af, hvordan hun kan agerer sammen med andre mennesker.

Hendes udforskningstrang er stor, det handler ikke kun om at undersøge hvordan ting fungerer, men også om at undersøge jeres reaktion. Hun er igang med at lære, hvordan hun via sin måde at opføre sig på kan få forskellige reaktioner fra jer. Når hun rejser sig i sin stol og står ved bordet, så gør hun det både for at øve denne bevægelse og balancen, følelsen af at være stor, når man står osv. men også for at se hvordan I reagerer.

Det er meget fint at I beder hende sætte sig ned og det er også fint at I fjerner hende, når hun gør det igen og igen. Det at lade en handling følge med sit nej, gør at hun lettere husker, hvad det er I vil have hende til. Men det fjerner ikke udforskningstrangen og derfor gør hun det igen ... stille og roligt vil hun dog begynde at huske det lille "nej" der lyder inde i hende og blive siddende, som I gerne vil have hende til, men lige nu er det altså lidt mere spændende at se, hvordan I reagerer og også at mærke hendes egne motoriske muligheder :)

Det at hun begynder at sige "Nej" til jer er også en spejling af det hun møder i dagligdagen, netop fordi I naturligt siger mere nej, der bliver sat flere begrænsninger i hverdagen. For at minimere dette, så kunne I forsøge at indlede nogle af jeres sætninger med noget positivt og ikke altid nej. Det kunne f.eks. være når hun ...

Annonce

... gerne vil se fjernsyn så I stedet for at sige "Nej, tegnefilm er slut nu" så kan I sige "Du kan se mere fjernsyn om lidt, vi skal spise først".

Det samme gælder når hun vil have sin far, så kan du sige "far kommer lige om lidt, nu hjælper mor dig".

Og når flyverdragten driller eller hun er sur over at skulle have den på, så er det fint at du nogle gange tager over. Det er ikke altid muligt at være så pædagogisk som man gerne vil. Det vigtigste her er dog, at du sætter ord på, lader hende vide at du godt forstår det "det er også irriterende med den flyver dragt, øv at skulle have den på, jeg skynder mig alt hvad jeg kan, sååå" eller lignende, så hun hører at du ved hvad hun vil / ikke vil. Det gør det lidt bedre for hende at acceptere at hun ikke får sin vilje lige nu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Børn vil naturligt i perioder foretrække den ene forældre mere end den anden. Det er vigtigt at du ikke tager det personligt, men accepterer at sådan er det. Samtidig er det vigtigt at din datter ikke føler at du skubber hende fra dig. Det sker nemlig nogle gange at man som "fravalgt" forældre bliver så ked af det, at man selv trækker sig eller skubber barnet væk og det forstærker jo kun situationen.

Prøv i stedet at gøre det ekstra interessant at lege med dig, når hun 'vil have sin far' så grib hende, kild hende, tumle med hende osv. så hun oplever det som sjovt at være sammen med mor. Sørg også for at I to har noget sammen, som I gør alene og uden far - hvis det er ham der normalt vælges.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.