Svar: Ballade under spisning

20. januar 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Eva

Små fremskridt med søvn er bedre end ingen fremskridt og det går trods alt fremad, selvom det er to skridt frem og et tilbage ... :)

Med hensyn til spisningen, så synes jeg I skal til at sætte lidt grænser. Det er fint at holde fast i hendes tallerken, så hun ikke kan vælte det hele rundt og I må også meget gerne afbryde måltidet, hvis det bliver for voldsomt.

I første omgang er det en god idé at motivere hende til det I ønsker, nemlig at hun skal spise maden. "Ind i munden skat, nej ikke på gulvet, ind i munden, mmm mam mam, smager godt" osv. så hun hører hvad I vil.

Det er også en god idé at anerkende hendes nysgerrighed og udforskningstrang, ved at tilbyde alternativer. Hvis hun gentagende gange banker gaflen ned i tallerkenen, eller banker tallerkenen i bordet eller smider den på gulvet, fordi hun synes lyden er spændende, så kan det være en idé at give hende en tromme eller et hammerbræt at lave lyd med i stedet. Hvis hun vælter sit glas med mælk for at se hvordan mælken løber ud over bordet og ned på gulvet og fascineres af denne læring, så er det vigtigt at lade hende lege med vand og bøtter i badekarret.

Hvis hun fascineres af at mærke grøden smatte ud ...

Annonce

... mellem hænderne, skal hun måske have lov til at sidde og smatte med noget dej eller lege i en sandkasse (når nu frosten fra jorden er væk) :)

Det er altså et spørgsmål om at vurdere, hvad det er hun gør og hvis hun undersøger lyd, væsker, fornemmelsen af maden i hånden osv. så er det godt at stimulere denne lyst på andre tidspunkter end ved spisebordet.

Hvis hun gør det for at prøve jeres grænser af, for at se hvad reaktion hun får fra jer, så skal I sætte grænserne. Så skal I sige Nej! og fjerne enten hende eller fjerne hendes tallerken.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis I fjerner tallerkenen, så vil hun sandsynligvis brokke sig højlydt, hvis hun er mere sulten. Her giver I hende så tallerkenen igen, men fortæller hende at maden skal spises. Smider hun med den igen og tydeligt leger og prøver grænser, så er måltidet slut og hun får ikke mere. Hænderne tørres, hun sættes ned og er færdig med at spise.

Det at lade en handling følge med, det at flytte tallerkenen eller flytte hende gør at hun bedre kan huske det nej I giver hende. Det forhindrer hende ikke i at gøre det igen, men stille og roligt vil hun kunne huske at her var noget I ikke ville have :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder