Svar: Bøvl i børnehaven

18. januar 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære "ravnemor"

Det lyder som om at den store verden, som børnehaven jo er, er lidt en mundfuld for jeres datter. Det lyder dog også som om at hun går et godt sted, hvor pædagogerne er opmærksomme og også forsøger at inddrage hende i de forskellige aktiviteter og med andre børn end de vanlige, hvis de skønner det nødvendigt.

Det lyder meget som om at det er tiden der skal arbejde lidt for jer og så tror jeg du har en rigtig vigtig pointe i at fortælle din datter at hun er en stærk pige og støtte hende i at sige fra. Det handler om at styrke hendes selvværd.

I skal naturligvis sørge for at jeres datter får den opmærksomhed hun har brug for, I skal sikre jer, at hun i forhold til sin lillesøster og den jalousi og magtkamp, der kan ligge der, er sikker på at I synes hun er noget ganske særligt. Lillesøster har jo en alder nu, hvor hun også bliver mere og mere selvstændig og derfor også fylder mere. Storesøster kan ikke på samme måde som tidligere have sit legetøj i fred og lillesøster gør også mere direkte opmærksom på sit behov for mor og far, i forhold til hvad hun tidligere har gjort. Det er mere for at sige at hendes pylren, grædestemme og behov for nogle gange at gøre sig mindre end hun er, måske også kan hænge sammen med dette ...

Hun må ikke tvivle på at I elsker hende fordi hun er den hun er. Det at føle at man har værdi, det at føle at der i mors hjerte er en ganske særlig plads til en fordi man er den man er - det giver selvværd og har man selvværd, så kan man klare rigtig meget og vil også bedre kunne finde roen i sig selv, når verden går en imod.

Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan.

1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.

2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.

3. Selvtillid handler om noget vi ...

Annonce

... kan. Selvværd handler om noget vi er.

4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.

Dette er fra bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide". Den er skrevet af Dan Svarre, der er psykolog og den er udgivet på Politikens Forlag. I finder den i min bogguide under 'mobning og selvværd' og den synes jeg I skal læse.

Det vil også være en god idé at læse bøger om at gå i børnehave, om de konflikter der kan udspille sig. Det kan være lettere at læse om andre og tale om dem, end at tale om sig selv og ved at læse om andre kan jeres datter få lidt redskaber til at komme videre. Det kan også give hende en aha-oplevelse, præcis som når du fortæller at der på dit arbejde også nogle gange siges noget, som du bliver ked af osv. Det er vigtigt at give hende den vide, fordi det fortæller hende, at det ikke er noget i vejen med hende, at hun ikke er alene om at synes tingene er svære en gang imellem og at det er okay.

Der findes en børnebog der hedder:

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

"I Ronjas verden", en historie om at være både lillesøster og storesøster og det er ikke altid nem. Nogle gange er det også rigtig svært at blive afleveret i børnehaven. Især når man savner mor ... Den er skrevet af Aase Schmidt.

Der er også en billedbog "Pauline skal i børnehave", men den er beregnet til lidt yngre børn. Pauline skal begynde i børnehave. Mor og far følger hende. Hun leger, spiser og maler fingermaling sammen med de andre børn. Da mor og far henter hende, vil hun næsten ikke med hjem ... Den er skrevet af Cristiane Wittenburg.

Eller billedbogen "Mor, hvornår kommer du?" af Bellinda. Da mor ikke kan hente lille haredreng i børnehaven, savner han hende så meget, at hele dagen er ødelagt ...

En tur på biblioteket og du er måske hjulpet lidt på vej her :)

Fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder