Svar: Bøvl i børnehaven
18. januar 2010
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære "ravnemor"
Det lyder som om at den store verden, som børnehaven jo er, er lidt en mundfuld for jeres datter. Det lyder dog også som om at hun går et godt sted, hvor pædagogerne er opmærksomme og også forsøger at inddrage hende i de forskellige aktiviteter og med andre børn end de vanlige, hvis de skønner det nødvendigt.
Det lyder meget som om at det er tiden der skal arbejde lidt for jer og så tror jeg du har en rigtig vigtig pointe i at fortælle din datter at hun er en stærk pige og støtte hende i at sige fra. Det handler om at styrke hendes selvværd.
I skal naturligvis sørge for at jeres datter får den opmærksomhed hun har brug for, I skal sikre jer, at hun i forhold til sin lillesøster og den jalousi og magtkamp, der kan ligge der, er sikker på at I synes hun er noget ganske særligt. Lillesøster har jo en alder nu, hvor hun også bliver mere og mere selvstændig og derfor også fylder mere. Storesøster kan ikke på samme måde som tidligere have sit legetøj i fred og lillesøster gør også mere direkte opmærksom på sit behov for mor og far, i forhold til hvad hun tidligere har gjort. Det er mere for at sige at hendes pylren, grædestemme og behov for nogle gange at gøre sig mindre end hun er, måske også kan hænge sammen med dette ...
Hun må ikke tvivle på at I elsker hende fordi hun er den hun er. Det at føle at man har værdi, det at føle at der i mors hjerte er en ganske særlig plads til en fordi man er den man er - det giver selvværd og har man selvværd, så kan man klare rigtig meget og vil også bedre kunne finde roen i sig selv, når verden går en imod.
Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan.
1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.
2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.
3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.
4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.
Dette er fra bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide". Den er skrevet af Dan Svarre, der er psykolog og den er udgivet på Politikens Forlag. I finder den i min bogguide under 'mobning og selvværd' og den synes jeg I skal læse.
Det vil også være en god idé at læse bøger om at gå i børnehave, om de konflikter der kan udspille sig. Det kan være lettere at læse om andre og tale om dem, end at tale om sig selv og ved at læse om andre kan jeres datter få lidt redskaber til at komme videre. Det kan også give hende en aha-oplevelse, præcis som når du fortæller at der på dit arbejde også nogle gange siges noget, som du bliver ked af osv. Det er vigtigt at give hende den vide, fordi det fortæller hende, at det ikke er noget i vejen med hende, at hun ikke er alene om at synes tingene er svære en gang imellem og at det er okay.
Der findes en børnebog der hedder:
"I Ronjas verden", en historie om at være både lillesøster og storesøster og det er ikke altid nem. Nogle gange er det også rigtig svært at blive afleveret i børnehaven. Især når man savner mor ... Den er skrevet af Aase Schmidt.
Der er også en billedbog "Pauline skal i børnehave", men den er beregnet til lidt yngre børn. Pauline skal begynde i børnehave. Mor og far følger hende. Hun leger, spiser og maler fingermaling sammen med de andre børn. Da mor og far henter hende, vil hun næsten ikke med hjem ... Den er skrevet af Cristiane Wittenburg.
Eller billedbogen "Mor, hvornår kommer du?" af Bellinda. Da mor ikke kan hente lille haredreng i børnehaven, savner han hende så meget, at hele dagen er ødelagt ...
En tur på biblioteket og du er måske hjulpet lidt på vej her :)
Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske