Svar: Slut med sutten - 2 år, 11 mdr.

16. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Din dreng er nu næsten 3 år gammel og har derfor en alder, hvor man godt kan begynde at stille lidt krav og lave små aftaler. Det handler f.eks. om at man ikke får sut i løbet af dagen, men kun når man skal sove og stille og roligt ændres dette til, at man slet ikke får sut om dagen, men kun når man skal sove om aftenen.

Det lyder som om at han allerede har skruet godt ned for sit behov for sut, da han ikke får den i børnehaven og derfor klarer sig uden hele dagen og det er rigtig fint.

Det er også en god idé at give ham et alternativ. Du skriver at han får sutten, så snart han ser dig og det dur ikke. Sutten skal kun bruges, når han skal sove. Så når han ser dig, så er det ikke sutten han har brug for men mor. I har været adskilt hele dagen, han har savnet dig og det er ikke et suttebehov der skal dækkes, men et behov for lige at sidde lidt på skødet, blive holdt om og få et stort knus.

Hvis han savner noget at sutte på, så kan du tage lidt frugt med til ham, som han så kan spise på vejen hjem.

Om aftenen erstattes sutten af et andet hyggeligt ritual, f.eks. en godnathistorie og en dejlig blød bamse at putte med. At skulle væk med sutten handler altså om at give barnet noget andet i stedet, som er mindst ligeså godt og på sigt bedre :)

Det vil også være en god idé at læse lidt bøger om det at sige farvel til sin sut. Det kan være lettere at læse om et barn i en ...

Annonce

... bog og 'tale om den anden' end at skulle tale om sig selv og på den måde kan man stille og roligt godt få drejet samtalen ind på barnets sut og at behovet for den måske ikke er så stort mere.

Af børnebøger findes der mange muligheder:

"Gi´mig så min sut!" af Tony Ross, om den lille Prinsesse (kendt fra TV) som ikke vil af med sin sut.

"Farvel sut" af Ulrik T. Skafte, om Tobias der altid har haft en sut, men nu er han 3½ år og sutterne skal hænges på suttetræet til julemanden og det er ikke let.

"Jeg vil have min sut" af Kathleen Amant, om Anna der ikke må få sut, far og mor siger at hun kun må få sutten, når hun skal sove - men så kan man jo hugge lillebrors ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Eller "Lykkesutten" af Uri Orlev, om Jonathan der elsker sin sut også selvom mor og far siger han er for stor. En dag kommer onkel på besøg og han har en sut i en kæde om halsen - en lykkesut.

Og mange mange flere, - en tur på biblioteket og I er hjulpet godt på vej:o)

Prøv også at tale lidt med ham om, hvorvidt de andre børn i børnehaven bruger sut og hvor sutterne er henne. Nogle børn giver jo sutterne til en onkel, andre til tandlægen, julemanden, nogle hænger sutterne på et suttetræ som ofte står flere offentlige steder ... Måske har jeres dreng selv en idé om, hvad der skal ske med sutten, når han er færdig med at bruge dem.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig