Svar: Slut med sutten - 2 år, 11 mdr.
16. januar 2010
Alder:
2 år, 11 mdr.
Hej med dig
Din dreng er nu næsten 3 år gammel og har derfor en alder, hvor man godt kan begynde at stille lidt krav og lave små aftaler. Det handler f.eks. om at man ikke får sut i løbet af dagen, men kun når man skal sove og stille og roligt ændres dette til, at man slet ikke får sut om dagen, men kun når man skal sove om aftenen.
Det lyder som om at han allerede har skruet godt ned for sit behov for sut, da han ikke får den i børnehaven og derfor klarer sig uden hele dagen og det er rigtig fint.
Det er også en god idé at give ham et alternativ. Du skriver at han får sutten, så snart han ser dig og det dur ikke. Sutten skal kun bruges, når han skal sove. Så når han ser dig, så er det ikke sutten han har brug for men mor. I har været adskilt hele dagen, han har savnet dig og det er ikke et suttebehov der skal dækkes, men et behov for lige at sidde lidt på skødet, blive holdt om og få et stort knus.
Hvis han savner noget at sutte på, så kan du tage lidt frugt med til ham, som han så kan spise på vejen hjem.
Om aftenen erstattes sutten af et andet hyggeligt ritual, f.eks. en godnathistorie og en dejlig blød bamse at putte med. At skulle væk med sutten handler altså om at give barnet noget andet i stedet, som er mindst ligeså godt og på sigt bedre :)
Det vil også være en god idé at læse lidt bøger om det at sige farvel til sin sut. Det kan være lettere at læse om et barn i en bog og 'tale om den anden' end at skulle tale om sig selv og på den måde kan man stille og roligt godt få drejet samtalen ind på barnets sut og at behovet for den måske ikke er så stort mere.
Af børnebøger findes der mange muligheder:
"Gi´mig så min sut!" af Tony Ross, om den lille Prinsesse (kendt fra TV) som ikke vil af med sin sut.
"Farvel sut" af Ulrik T. Skafte, om Tobias der altid har haft en sut, men nu er han 3½ år og sutterne skal hænges på suttetræet til julemanden og det er ikke let.
"Jeg vil have min sut" af Kathleen Amant, om Anna der ikke må få sut, far og mor siger at hun kun må få sutten, når hun skal sove - men så kan man jo hugge lillebrors ...
Eller "Lykkesutten" af Uri Orlev, om Jonathan der elsker sin sut også selvom mor og far siger han er for stor. En dag kommer onkel på besøg og han har en sut i en kæde om halsen - en lykkesut.
Og mange mange flere, - en tur på biblioteket og I er hjulpet godt på vej:o)
Prøv også at tale lidt med ham om, hvorvidt de andre børn i børnehaven bruger sut og hvor sutterne er henne. Nogle børn giver jo sutterne til en onkel, andre til tandlægen, julemanden, nogle hænger sutterne på et suttetræ som ofte står flere offentlige steder ... Måske har jeres dreng selv en idé om, hvad der skal ske med sutten, når han er færdig med at bruge dem.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske