Svar: Reducering af suttebrug og opstart af toilet
23. november 2009
Alder:
2 år
Kære Camilla
Renlighed er en fysiologisk proces, som kræver et stort samarbejde af hormoner. Det er derfor noget man modnes til og hvor nogle børn er hurtigt klar, så skal andre børn have mere tid. Man kan sige at renlighedsprocessen har tre faser:
1. Først kommer barnet og meddeler at der har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på.
2. Dernæst kommer barnet og forstæller mens det gør det "nu tisser jeg".
3. Til sidst når barnet at sige til lige inden.
Man siger normalt også at først når barnet kan holde sig tør i 3 timer, er det klar til at smide bleen og et vigtigt udgangspunkt er at barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil have bleen af.
I forhold til din datter, så lyder det som om at hun er igang med fase 1 - når det drejer sig om afføring. Hun mærker afføringen i bleen, synes det er ubehageligt og vil gerne have en ren ble på. Det er super fint, det er et godt tegn på at hun er begynder at være lidt opmærksom på hvordan hun fungerer, men hun er ikke klar til renlighed endnu ...
De fleste børn er faktisk omkring 3 år inden de rigtigt begynder at være renlige og årstiden lige nu taler heller ikke for træning - mit umiddelbare bud ville være at I venter til sommer, hvor hun kan rende rundt i små badebukser i haven og pludselig blive opmærksom på hvad der sker ...
Ellers har jeg normalt den holdning at det er bedst for barnet at have en ble på og få en succesoplevelse med en tør ble, fremfor våde bukser. Derfor er jeg ikke tilhænger af at man starter med at smide bleen og forventer at barnet så tisser på toilet eller potte. Jeg anbefaler at man i stedet beholder bleen på og indfører faste toilettider, når barnet er klar ...
Med hensyn til potte eller toilet, så vil børn som regel det de ser andre gøre. Det vil sige at hvis børnene i dagplejen sidder på potte, så synes barnet det er sjovt at sidde der ligesom de andre. Hvis børnene har mulighed for at sidde på et børnetoilet så er det sjovt. Hjemme må man forsøge sig lidt frem - et toiletsæde er super, hvis barnet gerne vil ligesom de voksne, en potte kan også være en idé, hvis barnet føler sig mere tryg ved det.
Vælger man et toiletsæde er det vigtigt at barnet også får en fodskammel ved toilettet, - det er højt pludselig at skulle sidde på et toilet.
Men som sagt tænker jeg at I lige nu skal vente og se tiden an og bare glæde jer over at hun begynder at interesserer sig lidt for hvordan hun fungerer :)
Med hensyn til sutten, så vil det for nogle børn gå helt af sig selv og de slipper den mere eller mindre fra den ene dag til den anden. For andre er sutten så kær en ven, at det er meget svært at tage afsked og her må man ofte trappe stille og roligt ned.
Det er relevant både i forhold til jeres datters tandstilling, taleudvikling og også måden hun bliver set og mødt af andre mennesker - at hun nu begynder at bruge sin sut mindre og mindre. Det betyder at hun ikke længere skal gå med sut i munden hele tiden, hun kan få den, når hun skal sove og hvis hun slår sig og har brug for trøst, men ellers ikke. Hvis hun ikke har nogle tandmæssige eller sprogmæssige problemer som kan skyldes sutten, så kan man naturligvis diskutere, hvor emsig man skal være og hvor lang en line man vil give - men som udgangspunkt, så bør hun ikke længere gå med sut i munden hele tiden ...
Hun er kun 2 år gammel og det er helt okay at hun bruger sut. Jeg synes ikke det er nogen god idé at fjerne den fra den ene dag til den anden, da det er et reelt behov hun har fordi det giver hende trøst og tryghed og derfor synes jeg ikke det er nogen god idé at tage en kold tyrker, MEN den skal bruges med omtanke.
Prøv om I kan finde et fast sted, hvor sutten kan ligge - det er suttens plads. Når I står op om morgenen, så lægger I sutten der "vi lægger sutten her, der bor sutten" eller hvad I nu kan sige. Bliver hun ked af det, så må I møde hende, vise hende at I godt forstår hendes frustration, hjælpe hende med at sætte ord på osv. som i alle andre situationer, hvor tingene ikke lige går efter hendes hoved og så må I naturligvis give hende alternativer, sætte jer med hende, trøste hende, give hende en bamse at trøste sig med eller aflede hende ved at læse en bog, give hende noget at spise, drikke eller lignende, aflede hende så godt I kan. Nogle gange vil det lykkes, andre gange ikke og så må det så være sådan. Men det er vigtigt at I ikke bare giver efter og lader hende have sutten i munden hele tiden.
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske