Svar: Jalousi - 3 år, 11 mdr.

9. november 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Dorthe

Jalousi mellem søskende er normalt. Der er ingen tvivl om at barn nummer to altid er påtrængende uanset om man vil det eller ej og der er ingen tvivl om at jeres ældste dreng på mange måneder føler sig tilsidesat. Det stammer helt tilbage fra lillebror blev født, det er ikke noget nytilkomment. Jeres ældste dreng føler ikke at han er den foretrukne og han føler ganske sikkert at han nogle gange er usynlig eller skal gøre noget ekstra i forhold til sin rival, som lillebror er.

Lillebror har en rigtigt irriterende alder, når man er 1½ år, så åbner verden sig, han går nu, begynder måske at løbe, han viser mere og mere selvstændighed og egen vilje, protesterer højlydt, når storebror tager hans legetøj osv. Han ødelægger også ting, er ikke i stand til at passe på dem og så har han stadig brug for hjælp til rigtig mange ting. Hjælpes med påklædning, sidder stadig meget på skødet og du er naturligt meget omkring ham, hvor storebror skal klare flere ting selv.

Der er en konkurrence mellem de to og konkurrencen handler om at føle sig lige meget værd, om ikke mere værd end sin bror - det har de begge i sig og det mærker storebror mere nu, netop fordi lillebror er blevet ældre. Men for storebror, vil lillebror altid være en rival, fordi storebror var der først og han pludselig var tvunget til at dele jer med den lille.

Når man har to børn, hvor den ældste er meget krævende i sin kontakt, som jeg fornemmer at storebror er, så kan man som forældre godt komme i en situation, hvor det er svært at elske sine børn lige højt - han gør ofte det modsatte af hvad I vil have ham til, han lever ikke op til jeres forventninger om at lege med sit eget legetøj, lade lillebror være, kunne lege selv osv. og det sker, at man som forældre derfor begynder at møde barnet negativt og jeg får lidt på fornemmelsen at det måske er ved at ske hos jer ...

I skal derfor være meget opmærksomme på med at irettesætte og skælde ud hele dagen lang og det er rigtig vigtigt at I lige nu gør en stor indsats for at møde jeres ældste dreng igen, lade ham mærke at I er forbundet, at han har en ganske særlig plads og at igen kan måle sig med ham. Han er noget ganske særligt netop fordi han er den han er ...

Alle børn har brug for at blive set og hørt af deres forældre og det er vigtigt at man tager sig tid til at ...

Annonce

... lave noget med hvert barn på tomandshånd. Det behøver altså ikke altid være jer alle 4 der er sammen - I kan godt på skift lave noget hver for sig - to og to og det kan være rigtig godt at lave noget med storebror som man netop kan lave med ham, fordi han er den store - det kunne f.eks. være at tage i biografen - det er man for lille til, når man er 1½ år, men det vil man elske når man er 4. Det kunne også være at tage med far op at vaske bil - det er man også super god til når man er 4 men for lille til, når man kun er 1½ ...

Læg også meget mærke til hvordan drengene hver især reagerer, når I har det dejligt sammen med den anden. Man kan få en meget fin fornemmelse af, hvad der rent følelsesmæssigt foregår hos f.eks. den ældste, hvis I sidder og putter med den yngste, kilder ham, læser historie for ham osv... Læg mærke til hvor den store befinder sig, hvad han laver, hvordan han reagerer.

Jeg har en tidligere kollega der blandt andet i sit arbejde med børn i sorg, har haft stor glæde af at give barnet en særlig blød og rund sten i lommen. Det var måske en idé for jer at bruge dette.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det går ud på at finde en blød og dejlig sten, som er en "magisk sten". Når storebror føler sig overset, når han får lyst til at mærke dig, når han synes lillebror fylder for meget osv. så skal han komme og lægge stenen i din lomme. Han behøver ikke sige noget, bare lægge stenen i lommen og når han gør det, så ved du at han har brug for at blive krammet, brug for at blive set og du kan give ham masser af fysisk kontakt og nærhed, som han sådan trænger til og som giver lidt ro i forhold til lillebror.

Når man bruger dette, så er det naturligvis meget vigtigt at huske at stenen skal lægges i lommen hver dag så han altid har den på sig og det er også vigtigt at du ikke afviser ham, når han kommer med den, men ser stenen som et reelt behov for at mærke at du stadig er der for ham. Det er derfor vigtigt at du ikke sige "ikke nu skat, jeg skal lige .." eller lignende, men bare lige bruger ½ minut på at kigge ham i øjnene, give ham et knus og fortælle ham at du elsker ham. Nogle gange vil du kunne gøre det meget kort, andre gange kan du sætte dig med ham på skødet osv. Men det er vigtigt at han mærker at du er der for ham og ser ham.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med dem begge to.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor