Brev:
Jalousi - 3 år, 11 mdr.
9. november 2009
Alder:
3 år, 11 mdr.
Jalousi - 3 år, 11 mdr.
Hej Helen
Jeg har store problemer med min store dreng, der bliver 4 år i næste måned. Han er rigtig meget jaloux på lillebror der nu er halvandet år.
Han har været jaloux lige siden den lille kom til verden, men jeg kan ikke forstå det bliver ved. Han er så bange for at han går glip af noget opmærksomhed. Han sørger altid for at komme først hen til mig, hvis han kan se den lille er på vej. Græder den lille begynder han også enten at lade som om han græder eller finde på han har ondt et eller andet sted. Han vil ikke have at den lille leger med hans legetøj og har han noget i hånden tager han det ud af hånden på ham.
Jeg har prøvet at dele legetøjet lidt op og givet den lille babylegetøjet og forklaret den store at det leger han jo ikke med mere. Jeg prøver virkelig at give dem begge lige meget opmærksomhed, men jeg synes ikke det har haft nogen effekt. Det er virkelig belastende for hele familien for tiden ikke mindst fordi den lille nu ikke vil finde sig i noget mere og stikker i skrål konstant, når den store er efter ham, hvilket jo er forståeligt nok.
Den store spørger når den lille er kommet i seng om han eksempelvis må låne hans bil og jeg roser ham for at spørge og fortæller ham at det må han godt da lillebror jo ikke skal lege med den når han sover. Men når de så er der begge to, så "forstår" den store ikke at der er noget der er lillebrors.
Jeg håber du har et godt råd til at komme ud over den jalousi.
Mange hilsner
Dorthe