Svar: Storebror reaktion
29. oktober 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Pia
Når forældre er rådvilde og giver udtryk for at her er en situation der er svær, 'gør vi noget galt eller tror du der er noget galt med vores dreng?' - så sker det jo at bedsteforældre i en god mening siger "måske har han ADHD" det hører man jo rigtig meget om i medierne ... Så farmor har ganske givet ikke sagt det for at gøre dig ked af det, men snarere som en mulighed "har du overvejet ...".
Lige nu skal du dog ikke tænke i de baner, han er stadig en lille dreng og han skal have tid til at vende sig til den nye situation og det tager tid. Jeg har tidligere skrevet til dig om den smerte han føler, når han ser dig og Rasmus sidde sammen og der er ingen tvivl om at det gør ondt, at se dig være intim sammen med lillebror. Derfor viser han også sit gamle jeg mere, når Rasmus står i haven og sover og storebror har jer for sig selv, det er når Rasmus atter er inde, at problemerne starter.
Selvom han skal have skæld ud og have at vide at han ikke små slå, gøre lillebror ondt osv. så er det rigtig vigtigt at det ikke bliver sådan at han er den "dumme" og lillebror er den "søde". Lillebror kan jo på nuværende tidspunkt ikke få skæld ud og derfor bliver det i storebrors øjne meget hurtigt til at I elsker lillebror højere end I elsker ham.
Prøv derfor at minimere jeres skæld ud til storebror og prøv i det hele taget at minimere jeres krav til ham og prøv så i stedet at holde fokus på alt det gode man kan når man er 2½-3 år gammel. Hold fokus på at fortælle ham, når han gør noget godt og gør noget I godt kan lide. Fortæl ham, når I bliver glade, når I synes noget er hyggeligt "nej hvor er det bare dejligt at sidde her og læse sammen med dig, det nyder jeg bare så meget" eller hvad det nu kan være, så han også får sat ord på alt det gode. Mange flere ord på det gode end på det dårlige, netop for at vise ham, hvad det er I gerne vil have mere af.
Lav også ting med ham som det kun er jer to der laver - mor og storebror eller far og storebror "dig og mig", så han føler at han kan noget og har en plads som lillebror ikke kan udfylde.
Lad ham være med til at dække bord, vaske bil, grave i haven, tørre støv af, lave mad osv. - alle de dagligdagsting og fortæl ham hvor dejligt det er at have ham og at han kan hjælpe med dette.
Fortæl ham dagligt, hvor fantastisk han er netop fordi han er den han er, at ingen kan tage hans plads, for der findes kun en af ham.
Giv ham selvværd ved at fortælle ham at han har værdi, både fordi han er den han er og også fordi han netop i kraft af at være den han er, kan være og gøre noget for jer.
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske