Storebror reaktion

29. oktober 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Storebror reaktion

Hej Helen

Tak for dine svar omkring Rasmus - de har hjulpet rigtig godt. Nu er det tiden til et spørgsmål omkring storebror.

Den sidste uge har været rigtig svær. Han er meget på tværs og ekstrem konfronterende hele tiden. Det er hovedsageligt en reaktion på Rasmus for ligger han i barnevognen og sover udenfor er han stort set sit gamle glade jeg. Ligeså snart Rasmus kommer ind begynder alle konfrontationerne.

Det er som regel hvis han får nej til noget. Så kaster han med legetøjet, slår os, sparker hvis han ligger på puslebordet eller begynder at skrige rigtig højt (ikke græde men bare skrige).

Vi prøver at holde stemmen i ro og siger at han ikke må kaste med tingene, at han ikke må slå osv og så får han en time-out på 2-3 minutter på en stol og det legetøj han har kastet med bliver konfiskeret og han får det først igen næste morgen. Men det virker bare ikke rigtig for han starter forfra når time-outen er slut.

Er der ...

Annonce

... andet vi kan gøre? Håndterer vi det rigtigt?

Min svigermor har været så venlig at lade en kommentar falde om at hun tror han har ADHD og det har da gjort mig rigtig bekymret. Men han kan sagtens sidde og lege koncentreret i op mod 30 minutter alene, sidde i sofaen og hygge længe med tegnefilm, leger rigtig godt med andre børn osv. Desuden er han en ren engel i dagplejen og alle andre steder end hjemme. Han er super glad for at se os, når vi henter ham men omgående kommer konfrontationerne igen inden vi overhovedet er nået ud af døren hos dagplejeren.

Vi prøver at sætter ord på for ham fx: kan godt forstå du er sur over at lillebror er hos mor, eller kan godt forstå at du er ked af at du ikke må se tegnefilm osv. Men ved ikke rigtig om det nytter noget. Han har et virkelig flot sprog - er langt foran for sin alder - men kan ikke sætte ord på sine følelser overhovedet.

Håber du kan hjælpe os lidt videre.

Med venlig hilsen
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.