Brev:
Storebror reaktion
29. oktober 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Storebror reaktion
Hej Helen
Tak for dine svar omkring Rasmus - de har hjulpet rigtig godt. Nu er det tiden til et spørgsmål omkring storebror.
Den sidste uge har været rigtig svær. Han er meget på tværs og ekstrem konfronterende hele tiden. Det er hovedsageligt en reaktion på Rasmus for ligger han i barnevognen og sover udenfor er han stort set sit gamle glade jeg. Ligeså snart Rasmus kommer ind begynder alle konfrontationerne.
Det er som regel hvis han får nej til noget. Så kaster han med legetøjet, slår os, sparker hvis han ligger på puslebordet eller begynder at skrige rigtig højt (ikke græde men bare skrige).
Vi prøver at holde stemmen i ro og siger at han ikke må kaste med tingene, at han ikke må slå osv og så får han en time-out på 2-3 minutter på en stol og det legetøj han har kastet med bliver konfiskeret og han får det først igen næste morgen. Men det virker bare ikke rigtig for han starter forfra når time-outen er slut.
Er der andet vi kan gøre? Håndterer vi det rigtigt?
Min svigermor har været så venlig at lade en kommentar falde om at hun tror han har ADHD og det har da gjort mig rigtig bekymret. Men han kan sagtens sidde og lege koncentreret i op mod 30 minutter alene, sidde i sofaen og hygge længe med tegnefilm, leger rigtig godt med andre børn osv. Desuden er han en ren engel i dagplejen og alle andre steder end hjemme. Han er super glad for at se os, når vi henter ham men omgående kommer konfrontationerne igen inden vi overhovedet er nået ud af døren hos dagplejeren.
Vi prøver at sætter ord på for ham fx: kan godt forstå du er sur over at lillebror er hos mor, eller kan godt forstå at du er ked af at du ikke må se tegnefilm osv. Men ved ikke rigtig om det nytter noget. Han har et virkelig flot sprog - er langt foran for sin alder - men kan ikke sætte ord på sine følelser overhovedet.
Håber du kan hjælpe os lidt videre.
Med venlig hilsen
Pia