Svar: Flytning og fjernsynsnarkoman
20. oktober 2009
Alder:
21 mdr.
Kære Rikke
Der er sandsynligvis ingen tvivl om at flytningen har påvirket jeres dreng lidt mere end I umiddelbart tror. Det er super dejligt at I er flyttet i hus, men han har brug for tid til at vende sig til de nye omgivelser, nye lyde osv. der følger med og det kræver lidt ekstra at skulle falde i søvn på et nyt værelse.
Der er dog heller ikke tvivl om at udviklingen og alderen spiller ind og at han lige nu godt kan have lidt ekstra behov for omsorg og nærhed fra jeres side. Det er rigtig fint at du er opmærksom på dette og har en indstilling om at han naturligvis skal have lov til at koble fra og have lov til at putte lidt ekstra i øjeblikket - men er det ikke muligt at han kan gøre det sammen med jer i stedet for foran fjernsynet?
For mig lyder det nemlig som om at de 15 minutters skærmtid I gav ham i starten stille og roligt får mere og mere overtaget og det fylder efterhånden for meget - ofte bliver det fire gange om dagen at han sidder der og det bliver længere og længere tid af gangen - det er ikke kun 15 minutter af gangen, det er ofte ½ til hele timer. Han forsvinder helt ind i skærmen og det er I naturligvis nødt til at ændre på. Det er faktisk ikke okay ...
Jeg synes I skal have nye regler og den første regel er at der skal slukkes for fjernsynet. Hvis han selv kan trykke på fjernbetjeningen, så må I hive stikket ud og fortælle ham at fjernsynet ikke dur lige nu - slut!
Om morgenen, når han har brug for at sidde og vågne stille og roligt, så sætter du dig med ham, rullet i dynen og med en sut og så snakker du til ham, så han får lov til at vågne op i din favn. Syng evt. lidt for ham og snak stille til ham om at han skal vågne nu, dagen skal til at begynde.
Når han kommer hjem fra vuggestue, så starter du med at give ham lidt at spise, det er vigtigt for humøret og overskuddet at han får lidt mad om eftermiddagen og først på aftenen. Når han har spist, så kan du sætte dig med ham på skødet og læse en bog, I kan bygge et puslespil sammen, lege med tog og bygge togbane eller hvad I nu har lyst til af stille aktiviteter. Du skal ikke spørge om for meget, men bare sidde der og være tilgængelig i leg.
Når han om aftenen gerne vil sidde foran fjernsynet imens I laver mad, så må den ene af jer forældre gå en tur med ham ud i haven. Vend og drej en sten, kig efter biller og regnorme, grav med en lille skovl. Udnyt det at I netop nu har fået have og har masser af mulighed for at komme lidt ud. Måske skulle I ønske jer et gyngestativ eller klatrestativ, det vil være rigtig skønt for ham - både nu og senere hen.
Og når I så alle sammen om aftenen sætter jer foran fjernsynet inden han skal i seng, så er det okay - hvis det er sådan I kobler fra hjemme hos jer.
Og så skal han puttes, og I skal sidde hos ham, igen læse lidt historie, tale med ham om dagen og alt hvad I har lavet, oplevet osv. så han får bearbejdet nogle af alle sine tanker. Børn i jeres drengs alder har ofte rigtig mange tanker, og har stadig rigtig svært ved at sætte ord på dem og ingen af os kan sove, hvis vi har hovedet fyldt med tankemylder. Så hjælp ham med at få bearbejdet nogle af alle dagens oplevelser.
Husk også på at netop det at han ikke har siddet passivt foran fjernsynet, men har været ude, har leget, har brugt sig selv både fysisk og mentalt - netop det, vil jo gøre at han føler større træthed og dermed behov for at sove, så bliver det rart at ligge i sin seng igen :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske