Svar: Flytning og fjernsynsnarkoman

20. oktober 2009

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Rikke

Der er sandsynligvis ingen tvivl om at flytningen har påvirket jeres dreng lidt mere end I umiddelbart tror. Det er super dejligt at I er flyttet i hus, men han har brug for tid til at vende sig til de nye omgivelser, nye lyde osv. der følger med og det kræver lidt ekstra at skulle falde i søvn på et nyt værelse.

Der er dog heller ikke tvivl om at udviklingen og alderen spiller ind og at han lige nu godt kan have lidt ekstra behov for omsorg og nærhed fra jeres side. Det er rigtig fint at du er opmærksom på dette og har en indstilling om at han naturligvis skal have lov til at koble fra og have lov til at putte lidt ekstra i øjeblikket - men er det ikke muligt at han kan gøre det sammen med jer i stedet for foran fjernsynet?

For mig lyder det nemlig som om at de 15 minutters skærmtid I gav ham i starten stille og roligt får mere og mere overtaget og det fylder efterhånden for meget - ofte bliver det fire gange om dagen at han sidder der og det bliver længere og længere tid af gangen - det er ikke kun 15 minutter af gangen, det er ofte ½ til hele timer. Han forsvinder helt ind i skærmen og det er I naturligvis nødt til at ændre på. Det er faktisk ikke okay ...

Jeg synes I skal have nye regler og den første regel er at der skal slukkes for fjernsynet. Hvis han selv kan trykke på fjernbetjeningen, så må I hive stikket ud og fortælle ham at fjernsynet ikke dur lige nu - slut!

Om morgenen, når han har brug for at sidde og vågne stille og roligt, så sætter du dig med ham, rullet i dynen og med en sut og så snakker du til ham, så han får lov til at vågne op i din favn. Syng evt. lidt for ham og snak stille til ham om at han skal vågne nu, dagen skal til at begynde.

Når han kommer hjem fra vuggestue, så starter du ...

Annonce

... med at give ham lidt at spise, det er vigtigt for humøret og overskuddet at han får lidt mad om eftermiddagen og først på aftenen. Når han har spist, så kan du sætte dig med ham på skødet og læse en bog, I kan bygge et puslespil sammen, lege med tog og bygge togbane eller hvad I nu har lyst til af stille aktiviteter. Du skal ikke spørge om for meget, men bare sidde der og være tilgængelig i leg.

Når han om aftenen gerne vil sidde foran fjernsynet imens I laver mad, så må den ene af jer forældre gå en tur med ham ud i haven. Vend og drej en sten, kig efter biller og regnorme, grav med en lille skovl. Udnyt det at I netop nu har fået have og har masser af mulighed for at komme lidt ud. Måske skulle I ønske jer et gyngestativ eller klatrestativ, det vil være rigtig skønt for ham - både nu og senere hen.

Og når I så alle sammen om aftenen sætter jer foran fjernsynet inden han skal i seng, så er det okay - hvis det er sådan I kobler fra hjemme hos jer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så skal han puttes, og I skal sidde hos ham, igen læse lidt historie, tale med ham om dagen og alt hvad I har lavet, oplevet osv. så han får bearbejdet nogle af alle sine tanker. Børn i jeres drengs alder har ofte rigtig mange tanker, og har stadig rigtig svært ved at sætte ord på dem og ingen af os kan sove, hvis vi har hovedet fyldt med tankemylder. Så hjælp ham med at få bearbejdet nogle af alle dagens oplevelser.

Husk også på at netop det at han ikke har siddet passivt foran fjernsynet, men har været ude, har leget, har brugt sig selv både fysisk og mentalt - netop det, vil jo gøre at han føler større træthed og dermed behov for at sove, så bliver det rart at ligge i sin seng igen :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.