Svar: At dele legetøj
19. september 2009
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Sallys mor
Tak for dit brev, dejligt at høre at du kunne bruge mit sidste svar :)
Når man er 2 år gammel, så kommer der helt naturligt en fase, et led i ens udvikling, hvor man siger "det er min!" og det lyder som om at Sally er igang med det - det er altså et helt naturligt og godt sundhedstegn og du skal se det som sådan :)
Sally skal til at forholde sig til hvem hun selv er og hvordan hun påvirker andre. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og man ser det ofte ved at barnet begynder at sige "jeg" om sig selv og altså også "det er min", og netop på den måde begynder barnet altså at blive mere bevidst om sig selv, bevidst om hvem de selv er og hvordan de via deres handlinger også påvirker andre.
Selvbilledet udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Sally bliver stolt og glad, når hun får ros og hun bliver utroligt ked af det, hvis hun bliver irettesat, hvis hun får at vide, at hun gør noget forkert. Hun er meget følsom og meget sårbar i denne alder og det betyder rigtig meget for hende, hvordan hun bliver modtaget - altså hvordan du og andre reagerer på det hun siger og det hun gør.
Derfor er det super vigtigt at man som forældre netop anerkender barnets behov for "min" og støtter barnets selvbillede ved at vise det kærlighed og accept - og præcis som du gør hjælpe hende med at dele, når det er svært.
Du gør det på en meget fin måde, det er præcis sådan du bør gøre og det er netop vigtigt at du sætter ord på, så tingene bliver sagt højt. For din datter mangler de ord, hun kan 'bare' sige "det er min!" og du kan så hjælpe med at sige "Sally er meget glad for lige den dukke, så du kan lege med den her i stedet for" eller til Sally sige "du har din skovl i hånden, Anna må gerne låne den gule skovl, så får du den igen, når hun er færdig". Ligesom du naturligt også skal undgå at blande dig, når børnene klarer det selv.
Du må gerne udfordre hende og stille krav, men det er vigtigt at gøre det realistisk og undgå at hun får nederlag - eller at det andet barn bliver unødigt ked af det. Det er svært, men det lyder som om at I er godt på vej.
Det kan være en god idé at lege "gi-tag-leg" med hende, hvor hun ligesom bliver opmærksom på at der er forskel på at låne og at tage og stille og roligt lærer at man altså godt kan få sine ting igen efter lidt tid - "ja det er din bamse, mor låner den bare, så får du den igen ...".
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske