Svar: Stædighed eller selvstændighed
23. august 2009
Alder:
12 mdr.
Kære glade mor
Især i 1-3 års alderen er udforskningstrangen stor og lysten til at undersøge, pille og også se mors reaktion fylder meget ... Udforskningen går således ikke kun ud på, hvad der sker, når man piller ved ting, men handler også om at dele oplevelsen med forældrene og udforske jeres reaktion.
Det er naturligvis en balance, hvor man på den ene side skal forsøge at anerkende barnets lyst til at udforske og lære og på den anden side, også skal sætte grænser og lære sit barn, at der er visse ting man må og andre ting man ikke må.
Børn vil naturligt ofte gerne røre ved det de ser vi voksne piller ved - det kan være telefonen, fjernbetjeningen, dvd-afspilleren, ovnen osv. og det er helt naturligt at de tiltrækkes mere af sådanne ting, netop fordi de ser vi bruger det. Din datter forstår ikke, at noget kan være farligt og kan ikke forholde sig til, hvorfor hun pludselig ikke må røre og hun bliver naturligt frustreret, når hun får nej.
Derfor er det også vigtigt at minimere antallet af nej'er dagen igennem. Og det gør man bedste ved at aflede hende, få hendes opmærksomhed hen på noget andet og det kan f.eks. være, når hun gang på gang går hen til fjernsynet og er nået dertil, hvor det bliver en leg, så kan du lade som ingenting og invitere hende til at I leger på en anden måde "Kom skat, kommer du ikke herhen til mor, så læser vi en bog, kom..". På den måde giver du hende både den kontakt hun efterspørger, men samtidig får du også drejet hendes fokus væk fra det hun ikke må - og altså uden at sige nej.
Det er også sådan at små børn husker bedst, hvis man lader en handling følge med sit nej, det vil sige, at hvis hun kravler hen til den varme ovn igen og igen, så må du fjerne hende rent fysisk sætte hende væk imens du siger nej. Det betyder ikke at hun ikke vil gøre det igen og igen og igen og igen, for hendes udforskningstrang er stor og vil i lang tid overdøve det lille nej hun hører inde i sig selv. Men stille og roligt vil I nå dertil, hvor hun kigger på dig, hun ved du siger nej, hun gør det alligevel - til at hun kigger på dig, accepterer og overholder dit nej og kravler væk ...
Nogle gange er det også godt at indgå kompromis, det gælder f.eks. protesten mod at skulle ligge på puslebordet og få skiftet sin ble. Hvis din datter kun har tisset, så er der i princippet ikke grund til at hun med 'vold og magt' bliver lagt på bordet for at blive skiftet. Giv hende buksebleer på og skift hende imens hun står på gulvet og lad hende så lege videre hurtigt bagefter. Hvis hun en gang imellem oplever at få lov, at hendes mening også tæller, så vil hun andre gange bedre kunne acceptere, at det bliver som du helst vil :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske