Svar: Stædighed eller selvstændighed

23. august 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære glade mor

Især i 1-3 års alderen er udforskningstrangen stor og lysten til at undersøge, pille og også se mors reaktion fylder meget ... Udforskningen går således ikke kun ud på, hvad der sker, når man piller ved ting, men handler også om at dele oplevelsen med forældrene og udforske jeres reaktion.

Det er naturligvis en balance, hvor man på den ene side skal forsøge at anerkende barnets lyst til at udforske og lære og på den anden side, også skal sætte grænser og lære sit barn, at der er visse ting man må og andre ting man ikke må.

Børn vil naturligt ofte gerne røre ved det de ser vi voksne piller ved - det kan være telefonen, fjernbetjeningen, dvd-afspilleren, ovnen osv. og det er helt naturligt at de tiltrækkes mere af sådanne ting, netop fordi de ser vi bruger det. Din datter forstår ikke, at noget kan være farligt og kan ikke forholde sig til, hvorfor hun pludselig ikke må røre og hun bliver naturligt frustreret, når hun får nej.

Derfor er det også vigtigt at minimere antallet af nej'er dagen igennem. Og det gør man bedste ved at aflede hende, få hendes opmærksomhed hen på noget andet og det kan f.eks. være, når hun gang på gang går hen til fjernsynet og er nået dertil, hvor det bliver en leg, så kan du lade som ingenting og invitere hende til at I leger på en anden måde "Kom skat, kommer du ikke herhen til mor, så læser vi en bog, ...

Annonce

... kom..". På den måde giver du hende både den kontakt hun efterspørger, men samtidig får du også drejet hendes fokus væk fra det hun ikke må - og altså uden at sige nej.

Det er også sådan at små børn husker bedst, hvis man lader en handling følge med sit nej, det vil sige, at hvis hun kravler hen til den varme ovn igen og igen, så må du fjerne hende rent fysisk sætte hende væk imens du siger nej. Det betyder ikke at hun ikke vil gøre det igen og igen og igen og igen, for hendes udforskningstrang er stor og vil i lang tid overdøve det lille nej hun hører inde i sig selv. Men stille og roligt vil I nå dertil, hvor hun kigger på dig, hun ved du siger nej, hun gør det alligevel - til at hun kigger på dig, accepterer og overholder dit nej og kravler væk ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange er det også godt at indgå kompromis, det gælder f.eks. protesten mod at skulle ligge på puslebordet og få skiftet sin ble. Hvis din datter kun har tisset, så er der i princippet ikke grund til at hun med 'vold og magt' bliver lagt på bordet for at blive skiftet. Giv hende buksebleer på og skift hende imens hun står på gulvet og lad hende så lege videre hurtigt bagefter. Hvis hun en gang imellem oplever at få lov, at hendes mening også tæller, så vil hun andre gange bedre kunne acceptere, at det bliver som du helst vil :)

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder