Brev:
Stædighed eller selvstændighed
23. august 2009
Alder:
12 mdr.
Stædighed eller selvstændighed
Hej igen Helen
Har lige et spørgsmål som jeg håber du kan besvare - det plejer du og kan :-)
Vores datter på snart 1 år har en stor selvstændighed eller skal jeg måske sige stædighed - eller måske en blanding af begge dele.
Hun er rigtig dårlig til og sidde på gulvet og lege selv i øjeblikket. Hvis vi sidder i sofaen foran hende kravler hun med det samme over til os og vil op og stå ved kanten - det hænger selvfølgelig nok også sammen med hendes udvikling at hun nu vil op og stå og gå rundt - det mestrer hun dog ikke endnu andet end med os i hænderne.
Hvis hun f.eks er på vej over mod ovnen som kører og er varm eller hun piller ved ting som vi er nødt til og sige "nej" til fordi det kan gå i stykker eller hun kan komme til skade, eller andre ting som vi af princip vil lære hende hun ikke må pille ved - så bliver hun ved og ved og prøve til og kigger op på os for at få en reaktion - og til sidst begynder hun og smågræde og det bliver bare værre og værre og til sidst med tårer - somom at vi skal få dårlig samvittighed over at vi har sagt "nej".
Føler hun prøver os "af" men ved ikke om jeg overvurderer hendes tanke niveau - hun er jo kun 1 år !
Hun forstår selvfølgelig heller ikke, hvorfor der er ting som er farlige - selvom vi siger det til hende. Synes det er svært og vurdere hvor meget hun egentlig forstår på nuværende tidspunkt - nogle ord kan hun udemærket se meningen med og forstå :-) Vi synes jo det på den ene måde er sjov og se hende udvikle sig til et selvstændig menneske men vi skal jo samtidig også have opdragelsen med ind over.
Hun giver også tydeligt tegn til når der er noget hun ikke synes om - f.eks og få skiftet ble, få vasket hår osv.
Håber du kan give et råd med på vejen.
Hilsner en glad mor