Stædighed eller selvstændighed

23. august 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Stædighed eller selvstændighed

Hej igen Helen

Har lige et spørgsmål som jeg håber du kan besvare - det plejer du og kan :-)

Vores datter på snart 1 år har en stor selvstændighed eller skal jeg måske sige stædighed - eller måske en blanding af begge dele.

Hun er rigtig dårlig til og sidde på gulvet og lege selv i øjeblikket. Hvis vi sidder i sofaen foran hende kravler hun med det samme over til os og vil op og stå ved kanten - det hænger selvfølgelig nok også sammen med hendes udvikling at hun nu vil op og stå og gå rundt - det mestrer hun dog ikke endnu andet end med os i hænderne.

Hvis hun f.eks er på vej over mod ovnen som kører og er varm eller hun piller ved ting som vi er nødt til og sige "nej" til fordi det kan gå i stykker eller hun kan komme til skade, eller andre ting som vi af princip vil lære hende hun ikke må pille ved - så bliver hun ved og ved og prøve til og kigger op på ...

Annonce

... os for at få en reaktion - og til sidst begynder hun og smågræde og det bliver bare værre og værre og til sidst med tårer - somom at vi skal få dårlig samvittighed over at vi har sagt "nej".

Føler hun prøver os "af" men ved ikke om jeg overvurderer hendes tanke niveau - hun er jo kun 1 år !

Hun forstår selvfølgelig heller ikke, hvorfor der er ting som er farlige - selvom vi siger det til hende. Synes det er svært og vurdere hvor meget hun egentlig forstår på nuværende tidspunkt - nogle ord kan hun udemærket se meningen med og forstå :-) Vi synes jo det på den ene måde er sjov og se hende udvikle sig til et selvstændig menneske men vi skal jo samtidig også have opdragelsen med ind over.

Hun giver også tydeligt tegn til når der er noget hun ikke synes om - f.eks og få skiftet ble, få vasket hår osv.

Håber du kan give et råd med på vejen.

Hilsner en glad mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder