Svar: Jaloux på sin søster

19. august 2009

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med jer

Tak for jeres brev og alle de super fine refleksioner og tanker I beskriver i forhold til jeres piger. Jeg kan godt se at I har læst mange af mine svar om tilsvarende emne og som udgangspunkt vil jeg sige, at I gør det rigtig godt.

Søskendejalousi er til en vis grad helt normalt og det kan dække over rigtig mange følelser. Det handler helt konkret om at det er meget smertefuldt for den ældste at se kærligheden mellem den yngste og forældrene. Den yngste er en rival, som jo har ligeså meget krav på jer, som storesøster har, og det er for storesøster rigtig svært nogle gange at skulle dele jer med hende.

Jalousi mellem søskende vil ofte handle om:

- Barnet vil føle sig tilsidesat
- Barnet føler sig ikke som den foretrukne
- Barnet føler ikke ligeværdighed til forældrenes kærlighed
- Barnet oplever at have en rival
- Barnet føler sig usynlig
- Barnet føler at pladsen i mors hjerte er usikker
- Barnet føler ikke at der er kærlighed nok til alle

Når jeres ældste datter reagerer fysisk, skubber, sparker, niver osv. overfor sin lillesøster, så er det altså udtryk for den smerte hun føler - fordi hun føler det svært at dele jer med en anden. Hun kommer ikke hen og siger "jeg tror I foretrækker lillesøster fremfor mig", men reagerer i stedet fysisk, ved at slå og være provokerende.

Det er super godt at I er opmærksomme, også fordi I er nødt til at gribe ind, når I oplever at jeres ældste datter fysisk er efter lillesøster. Det skader jo også lillesøster, hvis hun skal stå model til dette, hvergang i vender ryggen til ... Så det er fint i denne situation at give en 'time-out' også selvom jeres datter ikke er ældre end hun er. Det er her vigtigt at hun stadig kan se jer, og at I fortæller hende, hvorfor hun får denne reaktion fra jer: "Jeg sætter dig herind fordi du slog. Man må aldrig gøre noget, som gør ondt på andre".

Når hun efterfølgende prøver at være sød overfor lillesøster og I synes hun gør det for at please jer, så er det ganske givet rigtigt. Hun vil jo gerne gøre det, hun tror gør jer glade for hende ... Derfor ...

Annonce

... er det naturligvis også rigtig fint, at I legaliserer at det er okay at føle lillesøster er irriterende og dum nogle gange, men at hun så skal komme til jer og ikke lade det gå ud over hende.

Det er rigtig fint at I roser processen af tegningen, valget af farverne osv. ligesom I har fokus på at hun har det sjovt når hun hopper og ikke hvorlangt hun hopper. Men det er også rigtig vigtigt at I fortæller hende, hvad det er der gør lige præcis hende til noget særlig og det savner jeg måske lidt i jeres brev og beskrivelse af hvordan I tackler hverdagen.

Hun må ikke tvivle på at I elsker hende fordi hun er den hun er. Det at føle at man har værdi, det at føle at der i mors hjerte er en ganske særlig plads til en fordi man er den man er - det giver selvværd og har man selvværd, så kan man klare rigtig meget og vil også bedre kunne finde roen i sig selv, når verden går en imod.

Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan.

1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.

2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.

4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.

Dette kan I læse meget mere om i bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide". Den er skrevet af Dan Svarre, der er psykolog og den er udgivet på Politikens Forlag. I finder den i min bogguide under 'mobning og selvværd'.

Mit forslag til jer, er at I begynder at fortælle jeres datter lidt mere direkte, hvorfor hun er noget særligt. Hvad er det der gør lige præcis hende til den hun er og har fokus på dette. Og her kan man godt sige, "Hvor er det dejligt at have dig til at hjælpe mig med ....", eller "jeg nyder det bare så meget, når vi to sammen gør ....".

Altså lidt mere fokus på "det er dejligt når du gør", "det er dejligt når du er" og så især "vi to skat, dig og mig".

Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg