Uro, amning, sut og sutteflaske

19. august 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Uro, amning, sut og sutteflaske

Kære Helen.

Tusind tak for dine råd ved mit sidste brev. Siden har vi fundet en god rytme, hvor hun tager tre middagslure i løbet af dagen i sin barnevogn. Hun sover ca. 1½-2 timer hver gang, men hun skal stadig have hjælp. Nogen gange skal vi ud og rokke mange gange med barnevognen, og andre gange hører vi ikke en lyd fra hende i to timer. Er det i orden, at vi rokker med barnevognen, når hun vågner efter ½-1 time, og vi gerne vil have, at hun sover lidt længere?

Desuden rådede du mig også til at amme fra begge bryster i mellem hver lur. Så nu får hun bryst, når hun kommer op af en lur, og når hun skal ud igen. Det er blevet en god rutine, og hun falder ofte hen, når hun får inden en lur. Men skal jeg blive ved med at amme på den måde? Hvis ikke hvordan kommer jeg så tilbage til at amme hende ca. hver 3. eller 4. time?

Det er gået godt i en længere periode, men de sidste to uger har været præget af meget uro. Hun bliver oftere utilfreds, når vi putter hende i barnevognen. Hun kan godt skælde ud i et stykke tid, og det plejer hun ellers ikke at gøre. Vi havde ellers fået hende lært at falde hurtigt i søvn i barnevognen. Vi skulle kun rokke i 3-5 min. men nu skal vi nogen gange gå i 20-30 min. inden hun lukker øjnene. Hun har også fået sværere ved at koncentrere sig under amningen. Vi prøver at finde en balance mellem stimulation og ro.

Det er det samme om aftenen, hvor vi stadig kæmper med at få putteritualet til ikke at fylde hele aftenen. Vi er opmærksomme på hendes ...

Annonce

... bevidsthedstilstande, og at 2½ time er det hun max kan holde sig vågen, inden vi putter hende ved at svøbe hende i dynen og amme hende. Nogle dage er jeg heldig, at jeg kan lægge hende uden, at hun vågner. Men de fleste aftener vågner hun kort tid efter, og så er vi altså tilbage til gyngestolen, fordi vi ikke ved, hvad vi ellers kan gøre.

Om natten er hun også blevet mere pylret. Hun vågner med 1-2 timers mellemrum, og skal hjælpes videre i søvnen. Igen bruger vi gyngestolen, selvom vi egentlig helst ikke ville. Tidlig morgen imellem 5 og 6 sover hun meget uroligt. Hun vender og drejer hovedet, sparker med arme og ben, trækker benene op under sig og spænder dem hel ud igen. Det virker som om, hun har ondt i maven, og det er det samme hver morgen. Det ender altid med at hun vågner af det. Hun falder ikke i søvn igen, selv m hun er meget træt. Ved disse urolige dage er jeg bange for at vores datter ikke får den søvn, hun har brug får.

Har du nogen råd til et godt putteritual, og hvornår kan man begynde at øve, at hun falder i søvn uden gyngebevægelser, og i så fald hvordan gør man? Hvordan kan vi skærme hende og give hende mere ro?

Vi vil desuden gerne have hende til at tage en sut og sutteflasken. På den måde kan fra bedre trøste, og jeg kunne måske få lidt tiltrængt frihed. Vi har prøvet flere forskellige mærker, modermælk og mme, men hun vil sørme hverken have det ene eller det andet. Hvad kan vi gøre?

Håber du kan hjælpe os til en roligere hverdag.

Med venlig hilsen
Lis

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.