Svar: Opdragelse og ikke pille

18. august 2009

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Emilie

Du har så ganske ret i at du stille og roligt skal til at sætte lidt grænser og lære Sofia at der er visse ting man må og andre ting man ikke må. Især i 1-3 års alderen er udforskningstrangen stor og lysten til at undersøge, pille og også se mors reaktion fylder meget ...

En dag kan meget hurtigt blive fyldt med nej, nej, nej hele tiden og derfor er det godt en gang imellem at finde alternativet, flytte lidt på tingene - som du har gjort med sofabordet og dermed hindre at hun skubber til fjernsynet.

Andre gange må man aflede hende, få hendes opmærksomhed hen på noget andet og det kan f.eks. være, når hun gang på gang går hen til fjernsynet og er nået dertil, hvor de bliver en leg, så kan du lade som ingenting og invitere hende til at I leger på en anden måde "Kom skat, kommer du ikke herhen til mor, så læser vi en bog, kom.." for på en gang at give hende den kontakt hun efterspørger, men samtidig også få drejet hendes fokus væk fra det hun ikke må - og altså uden at sige nej.

Og ellers så er det sådan, at små børn husker bedst, hvis man lader en handling følge med det nej man giver. Det ...

Annonce

... betyder ikke at din datter ikke vil forsøge sig igen og igen, for hendes udforskningstrang er stor og vil i lang tid overdøve det lille nej hun hører inde i sig selv, men stille og roligt vil I nå dertil, at hun kigger på dig, ved du siger nej, gør det alligevel - til at hun kigger på dig, accepterer og overholder dig nej og kravler væk ...

At flytte hende eller flytte tingene er altså måden at markere, at her går en grænse. Det kan være hvis hun f.eks. begynder at smide med sin mad, sin tallerken eller andet, så fjerner du f.eks. tallerkenen eller fjerner hende og så er hun færdig med at spise.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Generelt er det god en god idé at holde fokus på det, du gerne vil have hende til i stedet for det, hun gør forkert, så lige præcis i forhold til mad og smide med maden, så vil det være oplagt i hendes alder at sige "ind i munden skat, mmm maden smager godt, ind i munden med den" i stedet for at fjerne maden og skælde ud.

Altså hele tiden en balance, hvor du anerkender hendes lyst til at udforske, undersøge, men også får sat nogle grænser og har visse regler - om hun vil det eller ej :)

Fortsat held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre