Svar: Opdragelse og ikke pille
18. august 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Emilie
Du har så ganske ret i at du stille og roligt skal til at sætte lidt grænser og lære Sofia at der er visse ting man må og andre ting man ikke må. Især i 1-3 års alderen er udforskningstrangen stor og lysten til at undersøge, pille og også se mors reaktion fylder meget ...
En dag kan meget hurtigt blive fyldt med nej, nej, nej hele tiden og derfor er det godt en gang imellem at finde alternativet, flytte lidt på tingene - som du har gjort med sofabordet og dermed hindre at hun skubber til fjernsynet.
Andre gange må man aflede hende, få hendes opmærksomhed hen på noget andet og det kan f.eks. være, når hun gang på gang går hen til fjernsynet og er nået dertil, hvor de bliver en leg, så kan du lade som ingenting og invitere hende til at I leger på en anden måde "Kom skat, kommer du ikke herhen til mor, så læser vi en bog, kom.." for på en gang at give hende den kontakt hun efterspørger, men samtidig også få drejet hendes fokus væk fra det hun ikke må - og altså uden at sige nej.
Og ellers så er det sådan, at små børn husker bedst, hvis man lader en handling følge med det nej man giver. Det betyder ikke at din datter ikke vil forsøge sig igen og igen, for hendes udforskningstrang er stor og vil i lang tid overdøve det lille nej hun hører inde i sig selv, men stille og roligt vil I nå dertil, at hun kigger på dig, ved du siger nej, gør det alligevel - til at hun kigger på dig, accepterer og overholder dig nej og kravler væk ...
At flytte hende eller flytte tingene er altså måden at markere, at her går en grænse. Det kan være hvis hun f.eks. begynder at smide med sin mad, sin tallerken eller andet, så fjerner du f.eks. tallerkenen eller fjerner hende og så er hun færdig med at spise.
Generelt er det god en god idé at holde fokus på det, du gerne vil have hende til i stedet for det, hun gør forkert, så lige præcis i forhold til mad og smide med maden, så vil det være oplagt i hendes alder at sige "ind i munden skat, mmm maden smager godt, ind i munden med den" i stedet for at fjerne maden og skælde ud.
Altså hele tiden en balance, hvor du anerkender hendes lyst til at udforske, undersøge, men også får sat nogle grænser og har visse regler - om hun vil det eller ej :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske