Svar: Afvænning fra sut

26. april 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære IMLO

Også når det drejer sig om at slippe sutten, så er børn forskellige. For nogle går det helt af sig selv, de slipper den mere eller mindre fra den ene dag til den anden. For andre er sutten så kær en ven, at det er meget svært at tage afsked og her må man ofte trappe stille og roligt ned.

Det er relevant både i forhold til jeres datters tandstilling, taleudvikling og også måden hun bliver set og mødt af andre mennesker - at hun nu begynder at bruge sin sut mindre og mindre. Det betyder at hun ikke længere skal gå med sut i munden hele tiden, hun kan få den, når hun skal sove og ellers ikke. Hvis hun ikke på nuværende tidspunkt har nogle tandmæssige eller sprogmæssige problemer som kan skyldes sutten, så kan man naturligvis diskutere, hvor emsig man skal være og hvor lang en line man vil give. Men som udgangspunkt er det rigtigt, som tandlægen har sagt, at det er en god idé at trappe ud af sutten omkring 3 års alderen.

Det lyder hos jer som om at sutten skal trappes stille og roligt ned. Man kan godt overveje om hun skal have en sut mindre, så hun i stedet for 3 kun har to - men spørgsmålet er om det ikke handler om at hun mere skal lære at undvære den i dagligdagen ... Jeg tænker her på en nedtrapning som handler om at hun ikke naturligt får sutten, hver gang hun er ked af det eller småpylret, men at sutten kun bruges, når man skal sove. I stedet skal man så naturligvis trøstes på anden vis, når man er ked af det og spørger hun efter sutten for at have noget i munden, så kunne et alternativ måske være et stykke agurk og så stadig sidde på mors skød, blive holdt om, vugget osv. indtil der atter er ro på.

Bliver hun ked af det, så må I derfor prøve at møde ...

Annonce

... hende på en anden måde, vise hende at I godt forstår hendes frustration, hjælpe hende med at sætte ord på osv. som i alle andre situationer, hvor tingene ikke lige går efter hendes hoved og så må I naturligvis give hende alternativer, sætte jer med hende, trøste hende, give hende en bamse at trøste sig med eller aflede hende ved at læse en bog, give hende noget at spise, drikke eller lignende.

Hvis det viser sig at nedtrapning slet ikke er muligt, så er alternativet jo at stoppe med sutterne på en gang. Og der er forskellige muligheder for dette. Nogen vælger at hænge sutten på et suttetræ, andre afleverer den til julemanden og sender den til nissebørnene på Grønland og atter andre forærer den til Onkel Morfar der samler på sutter ... I kan prøve om sutten eller behovet for sut kan nedtrappes i løbet af sommeren og går det så ikke, så skal I måske forsøge til jul og netop udnytte, at den kan sendes til julemanden eller lignende. Til den tid er hun så også kommet godt ind i rytmen med børnehaven osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Man kan også være ærlig og sige det som det er - "sutterne er gamle og de skal smides ud". På et tidspunkt bliver sutterne mørnede, fedtede, går i stykker osv. og dur ikke mere. Tag jeres datter med i denne proces, lad hende være med til at smide sutterne ud og når hun så spørger efter dem, så husk hende på at "vi har smidt sutten ud, det er slut med sut". Det er sådan det er nu og hun har selv været med i den proces.

I kan låne børnebøger på biblioteket om at skulle af med sin sut, der findes flere bøger om dette emne og det hjælper nogle gange at læse om andre i samme situation :o)

Jeg håber ovenstående giver idéer til at komme lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre