Svar: Afvænning fra sut
26. april 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære IMLO
Også når det drejer sig om at slippe sutten, så er børn forskellige. For nogle går det helt af sig selv, de slipper den mere eller mindre fra den ene dag til den anden. For andre er sutten så kær en ven, at det er meget svært at tage afsked og her må man ofte trappe stille og roligt ned.
Det er relevant både i forhold til jeres datters tandstilling, taleudvikling og også måden hun bliver set og mødt af andre mennesker - at hun nu begynder at bruge sin sut mindre og mindre. Det betyder at hun ikke længere skal gå med sut i munden hele tiden, hun kan få den, når hun skal sove og ellers ikke. Hvis hun ikke på nuværende tidspunkt har nogle tandmæssige eller sprogmæssige problemer som kan skyldes sutten, så kan man naturligvis diskutere, hvor emsig man skal være og hvor lang en line man vil give. Men som udgangspunkt er det rigtigt, som tandlægen har sagt, at det er en god idé at trappe ud af sutten omkring 3 års alderen.
Det lyder hos jer som om at sutten skal trappes stille og roligt ned. Man kan godt overveje om hun skal have en sut mindre, så hun i stedet for 3 kun har to - men spørgsmålet er om det ikke handler om at hun mere skal lære at undvære den i dagligdagen ... Jeg tænker her på en nedtrapning som handler om at hun ikke naturligt får sutten, hver gang hun er ked af det eller småpylret, men at sutten kun bruges, når man skal sove. I stedet skal man så naturligvis trøstes på anden vis, når man er ked af det og spørger hun efter sutten for at have noget i munden, så kunne et alternativ måske være et stykke agurk og så stadig sidde på mors skød, blive holdt om, vugget osv. indtil der atter er ro på.
Bliver hun ked af det, så må I derfor prøve at møde hende på en anden måde, vise hende at I godt forstår hendes frustration, hjælpe hende med at sætte ord på osv. som i alle andre situationer, hvor tingene ikke lige går efter hendes hoved og så må I naturligvis give hende alternativer, sætte jer med hende, trøste hende, give hende en bamse at trøste sig med eller aflede hende ved at læse en bog, give hende noget at spise, drikke eller lignende.
Hvis det viser sig at nedtrapning slet ikke er muligt, så er alternativet jo at stoppe med sutterne på en gang. Og der er forskellige muligheder for dette. Nogen vælger at hænge sutten på et suttetræ, andre afleverer den til julemanden og sender den til nissebørnene på Grønland og atter andre forærer den til Onkel Morfar der samler på sutter ... I kan prøve om sutten eller behovet for sut kan nedtrappes i løbet af sommeren og går det så ikke, så skal I måske forsøge til jul og netop udnytte, at den kan sendes til julemanden eller lignende. Til den tid er hun så også kommet godt ind i rytmen med børnehaven osv.
Man kan også være ærlig og sige det som det er - "sutterne er gamle og de skal smides ud". På et tidspunkt bliver sutterne mørnede, fedtede, går i stykker osv. og dur ikke mere. Tag jeres datter med i denne proces, lad hende være med til at smide sutterne ud og når hun så spørger efter dem, så husk hende på at "vi har smidt sutten ud, det er slut med sut". Det er sådan det er nu og hun har selv været med i den proces.
I kan låne børnebøger på biblioteket om at skulle af med sin sut, der findes flere bøger om dette emne og det hjælper nogle gange at læse om andre i samme situation :o)
Jeg håber ovenstående giver idéer til at komme lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske