Brev:
Afvænning fra sut
26. april 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Afvænning fra sut
Hej Helen,
Min datter på 2 år og 8 mdr er meget glad for sin sut. Vi har lige været til vores første tandlægebesøg med hende, hvor de anbefalede os, at hun burde smide sutten omkring 3-3½ års alderen for ikke at få et permanent suttebid.
Spørgsmålet er så, hvornår det er optimalt at gøre det og hvordan vi skal gribe det an.
Min datter bruger sut når hun sover, når hun skal trøstes om dagen og hvis hun er træt, men hun er ikke af de børn, hvor sutten hænger i hendes mundvig konstant. Hun bruger en sut i munden og har det bedst med en i hver hånd samtidig - dvs. 3 sutter på én gang. Skal man mon vænne hende fra dem en ad gangen eller alle på en gang?
Vi har ikke villet smide sutten tidligere, fordi hun fra november til januar var igang med at smide bleen, flytte ind på et nyt værelse pga. at lillesøster snart skulle bruge hendes værelse og samtidig flytte i juniorseng. Det var rigeligt for hende. Det er dog gået rigtig godt alt sammen. Så skulle hun have en pause, syntes vi, og så er lillesøster lige kommet. Til september starter hun i børnehave, så lige omkring da skal det heller ikke være.
Hvor lang tid kan vi regne med det tager at vænne hende fra sutten?
På forhånd tak for hjælpen,
Mange hilsner
IMLO