Svar: Ny graviditet, hvornår ?
18. juli 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Anne
Hvor er det dejligt, at det er lykkes for jer at få jeres lille pige og jeg kan godt forstå at du gerne vil gøre, hvad du kan for at øge dine muligheder for at få endnu en lille ny :o)
Det er dog, som du siger, sådan at amning til en vis grad forebygger graviditet og hvis man efter en fødsel gerne vil være hurtigt gravid, så vil det derfor være en teoretisk god idé at stoppe amning. Det er dog også sådan, at amning har mange fordele og det er jo synd at stoppe et velfungerende ammeforløb for tidligt - der er netop ingen der ved præcist hvornår menstruationen/ægløsningen finder sted første gang efter en fødsel, uanset om man ammer eller ej. Sandsynligheden for at den begynder tidligere, hvis man ikke ammer er altså større end hvis man ammer, men man kan ikke sige noget om hvornår, hvor lang tid der vil gå.
Amning virker kun som prævention i de første måneder hvor man ammer 100 pct. og ammer mange gange dagligt. Hvis man begynder at tilbyde supplement på flaske, så vil amningen ikke kunne bruges som præventionsmiddel og amning er generelt ikke 100 pct. sikker. Derfor vil nogle kvinder der ammer også opleve at de får menstruation og ægløsningen dermed går igang, selvom de fortsat ammer - ofte fordi de så er begyndt at give flaske eller naturligt er begyndt at supplere amningen med skemad fordi barnet har nået den alder.
Modsat vil kvinder der ammer ved siden af skemad, familiemad osv. også kunne opleve at mentruationen udebliver fuldstændig indtil de stopper helt med at amme. Igen altså ingen faste regler her.
Da din datter er ca ½ år, når du gerne vil starte op med behandling igen, så kan jeg således ikke love dig at din menstruation er gået igang der, selvom hun på det tidspunkt er igang med skemad og du ammer mindre. Hos nogle vil den gå igang af sig selv før, omkring eller efter dette tidspunkt, hos andre først langt senere, når amningen er fuldt stoppet.
Du må tale med lægerne om, hvad de anbefaler dig, hvad de synes du skal gøre og hvordan I skal prioritere. Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej og håber at det lykkes for jer forholdsvis hurtigt anden gang:o)
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske