Svar: Ny graviditet, hvornår ?

18. juli 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Anne

Hvor er det dejligt, at det er lykkes for jer at få jeres lille pige og jeg kan godt forstå at du gerne vil gøre, hvad du kan for at øge dine muligheder for at få endnu en lille ny :o)

Det er dog, som du siger, sådan at amning til en vis grad forebygger graviditet og hvis man efter en fødsel gerne vil være hurtigt gravid, så vil det derfor være en teoretisk god idé at stoppe amning. Det er dog også sådan, at amning har mange fordele og det er jo synd at stoppe et velfungerende ammeforløb for tidligt - der er netop ingen der ved præcist hvornår menstruationen/ægløsningen finder sted første gang efter en fødsel, uanset om man ammer eller ej. Sandsynligheden for at den begynder tidligere, hvis man ikke ammer er altså større end hvis man ammer, men man kan ikke sige noget om hvornår, hvor lang tid der vil gå.

Amning virker kun som prævention i de første måneder hvor man ammer 100 pct. og ammer mange gange dagligt. Hvis man begynder at tilbyde supplement på flaske, så vil amningen ikke kunne bruges som præventionsmiddel og amning er generelt ikke 100 ...

Annonce

... pct. sikker. Derfor vil nogle kvinder der ammer også opleve at de får menstruation og ægløsningen dermed går igang, selvom de fortsat ammer - ofte fordi de så er begyndt at give flaske eller naturligt er begyndt at supplere amningen med skemad fordi barnet har nået den alder.

Modsat vil kvinder der ammer ved siden af skemad, familiemad osv. også kunne opleve at mentruationen udebliver fuldstændig indtil de stopper helt med at amme. Igen altså ingen faste regler her.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Da din datter er ca ½ år, når du gerne vil starte op med behandling igen, så kan jeg således ikke love dig at din menstruation er gået igang der, selvom hun på det tidspunkt er igang med skemad og du ammer mindre. Hos nogle vil den gå igang af sig selv før, omkring eller efter dette tidspunkt, hos andre først langt senere, når amningen er fuldt stoppet.

Du må tale med lægerne om, hvad de anbefaler dig, hvad de synes du skal gøre og hvordan I skal prioritere. Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej og håber at det lykkes for jer forholdsvis hurtigt anden gang:o)

Fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder