Svar: Hvorfor anbefales det at vente et år med ny graviditet?
18. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Camilla
Den bedste til at besvare dit spørgsmål er en fødselslæge (obstetriker) eller en gynækolog - jeg ved trods alt mest om børn:o) Men som udgangspunkt tænker jeg at rådgivningen omkring hvornår man atter bør blive gravid efter en fødsel må være helt individuel.
Der er rigtig mange faktorer som spiller ind. Omkring det rent fysiske kan man tale om kvindes alder, fødselsforløb, graviditetsgener eller graviditetsbetingede sygdomme første gang osv. Mentalt kan det handle om selve fødselsforløbet, men også den store omvæltning det er at blive mor, at skulle forholde sig til denne nye rolle osv. Det handler også om forældreskab, parforhold, alle de ændringer som et lille barn fører med sig om som ikke bliver mindre af at der pludselig er to børn.
Det har betydning hvor vidt man har født for tidligt, født ved kejersnit eller andet og derfor er det som sagt helt individuelt, hvad man vil anbefale.
Derudover er der jo også et barn at tage hensyn til, en lille størrelse som har behov for sin mor på mange måder. Ofte vil amningen give et helt naturligt ophold mellem børnene. Især de første 6 måneder, hvis barnet ammes 100pct og ikke får andet end udelukkende modermælk vil amningen fungere som præventionsmiddel - noget man udnytter i f.eks. ulande.
Min umiddelbare tanke er altså at rådgivningen om, hvornår man som kvinde skal vælge at få barn nummer to må afhænge helt af den enkelte situation og at det som sagt er helt forskellige årsager der kan være grund til at man anbefaler kvinden at vente et vist stykke tid.
Håber dette hjælper dig lidt videre ...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske