Svar: Jern samtidig med Folat?
14. juli 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Maibrit
Et stort tillykke med at du venter dig igen. Det lyder rigtig dejligt:o)
Det er helt naturligt at du føler dig mere træt her anden gang. Nu har du jo en 2 årig som du også skal tage dig af og det kræver lidt ekstra, du kan ikke bare lægge dig og slappe af, som du kunne første gang ...
Hvor længe har din læge ferie? Som udgangspunkt synes jeg nemlig at du skal diskutere din træthed og evt. behov for jerntilskud med lægen. Det er vigtigt at du lige får målt et blodtryk og bliver tjekket for at finde ud af om der kan være andre grunde til at du er træt.
Der er som du skriver jern i gravitamin og jeg kunne ikke forestille mig at det kunne skade at tage en ekstra jerntablet. Men drøft det med din læge.
I mellemtiden må du i stedet indtage jernholdige fødevarer. Gennem kosten får vi to typer jern: Non-hæm jern hovedsageligt fra kornprodukter, grøntsager og mælk, samt hæm-jern fra animalske produkter som kød, indmad og fisk.
Optagelsen af hæm-jern er høj og levnedsmidler med hæm-jern er derfor gode jernkilder. Optagelsen af non-hæm jern er dårlig, men kan fremmes af andre dele af måltidet f.eks. kød og vitamin C. Man ved at mælkeprotein, calcium, fytinsyre, fibre og garvesyre hæmmer jernoptagelsen. Det er således altid en god idé at indtag sit jerntilskud sammen med f.eks. frugt og ikke et mælkeprodukt.
Fortsat held og lykke med graviditeten:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske