Svar: Hvordan beregner jeg ægløsninger?
16. marts 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Helen
Det er altid sævrt at beregne det præcise ægløsningstidspunkt, især hvis menstruationerne er uregelmæssige.
Du kan dog bruge to metoder:
1. temperaturmetoden, hvor du hver dag over en periode tager din morgentemperatur. Tag temperaturen inden du står op og tag den helst på samme tidspunkt hver dag. Umiddelbart efter ægløsning vil temperaturen stige et par grader.
2. Sekretmetoden. Alle kvinder har udflåd eller skedesekret. Det ændrer sig i løbet af en cyklus og når du har ægløsning, vil sektretet blive mere elatisk og æggehvideagtigt.
Du kan også købe ægløsningstest på apoteket og bruge disse, når du tror at det er nu. En anden løsning er at du og din mand/kæreste simpelthen har hyyppigere samleje i den periode du mener at ægløsning er mulig. Sædceller kan jo holde sig i flere døgn og på den måde kan du godt blive gravid, selv om I ikke rammer det præcise ægløsnings tidspunkt.
I øvrigt vil jeg foreslå dig at købe eller låne bogen "kvinde kend din krop", hvor du finder præcise forklaringer af det hele.
Rigtig meget held og lykke med 'projektet'.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske