Svar: Hvordan beregner jeg ægløsninger?

16. marts 2004

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Helen

Det er altid sævrt at beregne det præcise ægløsningstidspunkt, især hvis menstruationerne er uregelmæssige.

Du kan dog bruge to metoder:

1. temperaturmetoden, hvor du hver dag over en periode tager din morgentemperatur. Tag temperaturen inden du står op og tag den helst på samme tidspunkt hver dag. Umiddelbart efter ægløsning vil temperaturen stige et par grader.

2. Sekretmetoden. Alle kvinder har udflåd eller skedesekret. Det ændrer sig i løbet af en cyklus og når du har ægløsning, vil sektretet blive mere elatisk og ...

Annonce

... æggehvideagtigt.

Du kan også købe ægløsningstest på apoteket og bruge disse, når du tror at det er nu. En anden løsning er at du og din mand/kæreste simpelthen har hyyppigere samleje i den periode du mener at ægløsning er mulig. Sædceller kan jo holde sig i flere døgn og på den måde kan du godt blive gravid, selv om I ikke rammer det præcise ægløsnings tidspunkt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I øvrigt vil jeg foreslå dig at købe eller låne bogen "kvinde kend din krop", hvor du finder præcise forklaringer af det hele.

Rigtig meget held og lykke med 'projektet'.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder