Svar: P-piller og graviditet
11. juni 2008
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Det er et meget lægeligt spørgsmål du stiller og det er desværre ikke et emne jeg derfor kan sige så meget om, du burde tale med en læge, en obstetriker, en gynækolog ...
Hvis du bliver gravid med p-piller, det kan jo ske hvis du har glemt pillen eller været syg og kastet pillen op uden at tænke over det, så vil man som regel foretage en ultralydsscanning for at afgøre med sikkerhed, hvor langt henne du er i graviditeten og på den måde beregne fødselstidspunktet.
Alt efter hvor langt det viser sig at du er henne og hvilken type p-piller du tager, vil man evt. også undersøge barnet i maven. Anvendelse af p-piller er jo kontraindiceret under graviditet og der kan sandsynligvis godt være en vis risiko for misdannelser, hvilket man naturligvis bør undersøge. Hvor stor risikoen er tør jeg ikke udtale mig om.
Når det er sagt, så har jeg mødt familier, hvor mor blev gravid trods p-piller og hvor det ingen problemer har givet overhovedet. Store sunde, fine og raske børn ...
At få menstruation er som regel et tegn på at man ikke er gravid. Men det er dog også sådan at nogle kvinder oplever at pletbløde lidt de første måneder af graviditeten, på det tidspunkt hvor menstruationen normalt kommer og det kan naturligvis også ske hvis man tager piller og trods dette er blevet gravid. Det skyldes at mængden af graviditets hormon i begyndelsen af graviditeten stadig vil være så lavt, at det ikke stopper menstruationen helt ... Som regel vil man dog også få andre graviditetssymptomer i takt med at graviditeten skrider frem og hvis man som du har været gravid tidligere og ved hvordan det føles, så vil du nok ret hurtigt blive opmærksom på disse tegn ...
Den bedste sikkerhed mod graviditet er dog at du tager dine p-piller efter forskriften eller at du evt. får en spiral, en p-stav eller lignende, så der ikke er noget at huske på ...
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og ellers er det lægen du skal tale med:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske