Svar: P-piller og graviditet

11. juni 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Det er et meget lægeligt spørgsmål du stiller og det er desværre ikke et emne jeg derfor kan sige så meget om, du burde tale med en læge, en obstetriker, en gynækolog ...

Hvis du bliver gravid med p-piller, det kan jo ske hvis du har glemt pillen eller været syg og kastet pillen op uden at tænke over det, så vil man som regel foretage en ultralydsscanning for at afgøre med sikkerhed, hvor langt henne du er i graviditeten og på den måde beregne fødselstidspunktet.

Alt efter hvor langt det viser sig at du er henne og hvilken type p-piller du tager, vil man evt. også undersøge barnet i maven. Anvendelse af p-piller er jo kontraindiceret under graviditet og der kan sandsynligvis godt være en vis risiko for misdannelser, hvilket man naturligvis bør undersøge. Hvor stor risikoen er tør jeg ikke udtale mig om.

Når det er sagt, så har jeg mødt familier, hvor mor blev gravid trods p-piller og hvor det ingen problemer har givet overhovedet. Store sunde, ...

Annonce

... fine og raske børn ...

At få menstruation er som regel et tegn på at man ikke er gravid. Men det er dog også sådan at nogle kvinder oplever at pletbløde lidt de første måneder af graviditeten, på det tidspunkt hvor menstruationen normalt kommer og det kan naturligvis også ske hvis man tager piller og trods dette er blevet gravid. Det skyldes at mængden af graviditets hormon i begyndelsen af graviditeten stadig vil være så lavt, at det ikke stopper menstruationen helt ... Som regel vil man dog også få andre graviditetssymptomer i takt med at graviditeten skrider frem og hvis man som du har været gravid tidligere og ved hvordan det føles, så vil du nok ret hurtigt blive opmærksom på disse tegn ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Den bedste sikkerhed mod graviditet er dog at du tager dine p-piller efter forskriften eller at du evt. får en spiral, en p-stav eller lignende, så der ikke er noget at huske på ...

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og ellers er det lægen du skal tale med:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger