Svar: Stakåndet gravid
27. maj 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Kkbl
Et stort tillykke med at du venter dig, dejligt:o)
Det er et meget almindeligt graviditetssymptom at være stakåndet. Der sker rigtig meget med din krop og du begynder f.eks. at trække vejret lidt dybere end du plejer. Det er praktisk fordi det hjælper dit barn med at få masser af ilt, men det kan godt gøre at du føler sig lidt utilpas.
Senere i graviditeten er stakåndethed mere udtalt. Den voksende livmoder presser på mellemgulvet og lungerne får sværere ved at udvide sig. Det skader ikke hverken dig eller dit barn, men er helt naturligt.
Når det er sagt, så er du jo ikke så længe henne endnu og jeg tænker at det altid er fornuftigt lige at få tjekket Blodtryk og puls hos lægen - bare for en sikkerheds skyld, så det synes jeg du skal få gjort:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske