Svar: Ingen graviditet, måned efter måned
21. maj 2008
Alder:
0 mdr.
Hej med jer
Hvor er det dejligt at I arbejder på at få et lille barn og jeg er helt sikker på at det nok skal lykkes for jer. En god forudsætning er jo at du nu er begyndt at få regelmæssig menstruation og det lyder derfor som om at der er håb forude.
Jeg tænker dog også at det vil være helt relevant at få en tid hos en gynækolog og jeg er ikke enig i at der skal gå 2 år, før I kan få en henvisning. Hvad det koster at betale selv, tør jeg ikke sige, men I kan ringe til en gynækolog eller en fertilitetsklinik og forhøre jer. Nødvendigt burde det dog ikke være - I bør kunne få en henvisning fra egen læge uden problemer.
Der kan være mange årsager til at man ikke bliver gravid lige med det samme og for mange tager det faktisk tid at blive gravide - man siger at 80% vil blive gravide inden for det første år ved samleje uden prævention. Derfor skal man give det lidt tid og have lidt tålmodighed:o)
Når det så ikke lykkes, så vil det være relevant at finde ud af hvorfor. Det kan handle om at kvinden har lukkede æggeledere, nogle kvinder har også det der hedder poly cystiske æggestokke, nogen har det der hedder endometriose. Det kan dog også være hos manden at der er problemer, nogle mænd har nedsat sædkvalitet og man kan vurdere sædkvaliteten ved en sædprøve. Der er som I selv er inde på også livstils påvirkning - det kan have betydning hvordan man drikker, spiser, om man ryger, er overvægtig osv.
Det er som jeg har nævnt rigtig positivt, at din menstruation er blevet regelmæssig og hvis I således sørger for at gå i seng sammen hyppigt, så må vi håbe at det lykkes snart. Den lidt voldsomme blødning du oplever at have haft, hører jeg faktisk nogle gange om. Det er sådan at nogle kvinder oplever at have en forholdsvis voldsom menstruation, de bløder meget kraftigt og nogle har slimhindeafstødning (man kan simpelthen se at der kommer en klump ud) og der efter lykkes det så at blive gravid - måske til næste menstruation eller den næste igen. Det virker for nogle kvinder som om at kroppen ligesom renser sig og gør sig klar - derfor den store blødning, og så bliver kvinden gravid måneden efter om der er noget videnskabeligt belæg for dette tror jeg ikke, men det er i hvert fald hvad en del kvinder har fortalt mig og vi kan derfor håbe at det er det, du har oplevet og at du således snart kan smile til den kommende far med en positiv graviditets i hånden ...:o) Hvis ikke det sker, så må du (og måske din kæreste/mand) blive undersøgt og få den rådgivning I har behov for.
Rigtig meget held og lykke med det hele, krydser hvad kryses kan:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske