Svar: Ingen graviditet, måned efter måned

21. maj 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med jer

Hvor er det dejligt at I arbejder på at få et lille barn og jeg er helt sikker på at det nok skal lykkes for jer. En god forudsætning er jo at du nu er begyndt at få regelmæssig menstruation og det lyder derfor som om at der er håb forude.

Jeg tænker dog også at det vil være helt relevant at få en tid hos en gynækolog og jeg er ikke enig i at der skal gå 2 år, før I kan få en henvisning. Hvad det koster at betale selv, tør jeg ikke sige, men I kan ringe til en gynækolog eller en fertilitetsklinik og forhøre jer. Nødvendigt burde det dog ikke være - I bør kunne få en henvisning fra egen læge uden problemer.

Der kan være mange årsager til at man ikke bliver gravid lige med det samme og for mange tager det faktisk tid at blive gravide - man siger at 80% vil blive gravide inden for det første år ved samleje uden prævention. Derfor skal man give det lidt tid og have lidt tålmodighed:o)

Når det så ikke lykkes, så vil det være relevant at finde ud af hvorfor. Det kan handle om at kvinden har lukkede æggeledere, nogle kvinder har også det der hedder poly cystiske æggestokke, nogen har det der hedder endometriose. Det kan dog også være hos manden at der er problemer, nogle mænd har nedsat sædkvalitet og man kan vurdere sædkvaliteten ved en sædprøve. Der er som I ...

Annonce

... selv er inde på også livstils påvirkning - det kan have betydning hvordan man drikker, spiser, om man ryger, er overvægtig osv.

Det er som jeg har nævnt rigtig positivt, at din menstruation er blevet regelmæssig og hvis I således sørger for at gå i seng sammen hyppigt, så må vi håbe at det lykkes snart. Den lidt voldsomme blødning du oplever at have haft, hører jeg faktisk nogle gange om. Det er sådan at nogle kvinder oplever at have en forholdsvis voldsom menstruation, de bløder meget kraftigt og nogle har slimhindeafstødning (man kan simpelthen se at der kommer en klump ud) og der efter lykkes det så at blive gravid - måske til næste menstruation eller den næste igen. Det virker for nogle kvinder som om at kroppen ligesom renser sig og gør sig klar - derfor den store blødning, og så bliver kvinden gravid måneden efter ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

... om der er noget videnskabeligt belæg for dette tror jeg ikke, men det er i hvert fald hvad en del kvinder har fortalt mig og vi kan derfor håbe at det er det, du har oplevet og at du således snart kan smile til den kommende far med en positiv graviditets i hånden ...:o) Hvis ikke det sker, så må du (og måske din kæreste/mand) blive undersøgt og få den rådgivning I har behov for.

Rigtig meget held og lykke med det hele, krydser hvad kryses kan:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder