Svar: Intolerance over for komælk i graviditeten og for det nyfødte barn
20. maj 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Tea
Det er korrekt at det bedste du kan gøre er at amme og gerne så længe som muligt. I princippet har dit barn ikke behov for komælk før det er omkring 12 måneder gammelt og kan altså indtil da godt få din mælk, hvis det viser sig at barnet ikke tåler komælk...
Ellers er principperne sådan at man ikke skal sætte børn på en diæt som kan være ubegrundet og det er jo desværre sådan med fødevareallergi, at man ikke ved om man kan tåle det, før man har fået det.
Indtil dit barn er 4 måneder vil det være rigtig godt kun at tilbyde modermælk. Det er sådan at når du har kendt allergi, som har været behandlingskrævende, så er jeres barn i risiko for at udvikle allergi. Det gælder hvis mor og/eller far og/eller større søskende har eller har haft f.eks. astma, høfeber, fødevareallergi, eller børneeksem.
Hvis man af en eller anden grund ikke kan amme eller er nødt til at give barnet modermælkserstatning, så anbefales det at man giver Nutramigen eller Profylac. Det er specielle erstatninger, som købes på apoteket. De er ret dyre med er de eneste erstatninger med fuld dokumenteret forebyggende effekt på allergi. Kan man ikke amme, så er det altså rigtig godt at tilbyde dette i stedet.
Tilbydes barnet almindelig komælkserstatninger (med almindelige komælksproteiner) så er der en risiko for at sætte gange i en masse allerireceptorer i kroppen og den risiko er der ikke grund til at løbe. Hvis det lægeligt skønnet vigtigt at barnet får denne erstatning og barnet skal indtage en del af det dagligt, så vil man kunne få tilskud til det og få det på en speciel recept hos lægen.
Efter 4 måneders alderen kan barnet ernæres som alle andre børn og så er det kun, hvis man her opdager at barnet ikke tåler komælk og reagerer på komælksproteinerne og dermed har mælkealleri at man skal fortsætte med de specielle erstatninger. Børn med mælkeallergi får så ofte disse erstatninger til de er omkring 3 år og i denne periode vil man løbende provokere barnet for at se om barnet tåler komælk. Det foregår normalt i tæt samarbejde med læge eller børneafdeling.
Det er rigtig godt at du sørger for at blive dækket med kalk hver dag, derudover kan du tage en multivitamintablet og også jern fra 20 uge - præcis som det anbefales til andre gravide.
Gedemælk indeholder ca. 3,5 pct. fedt, 4,0 pct. protein og 4,5 pct. kulhydrat. Det er i sammensætningen forskelligt fra komælk og minder derfor et eller andet sted lidt mere om brystmælk fra mennesker. Det anbefales dog ikke til børn med mælkeallergi og kan ikke bruges som alternativ til komælk for mælkeallergikere.
Proteinerne i gedemælk fordøjes lidt hurtigere end i komælk og gedemælk indeholder flere mellemlange fedtsyrer end komælk, hvilket medfører, at gedemælk også fordøjes lidt lettere. Gedemælk har generelt et højere indhold af mineraler og vitaminer end komælk, på nær fosfor, vitamin B2, B12, og folat og sammensætningen af gedemælk varierer lidt efter, hvor gammelt dyret er, hvad det har spist osv. Hvor stort kalkindholdet er i forhold til komælk ved jeg desværre ikke.
I forhold til dit barn, vil det derfor ikke være anbefalelsesværdigt at du giver gedemælk fremfor komælk, men hvordan det virker på dig selv må du forsøge. Om det kan påvirke barnet negativt i maven, tror jeg umiddelbart ikke. Men her må du rådføre dig med lægen ...
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske