Svar: Intolerance over for komælk i graviditeten og for det nyfødte barn

20. maj 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Tea

Det er korrekt at det bedste du kan gøre er at amme og gerne så længe som muligt. I princippet har dit barn ikke behov for komælk før det er omkring 12 måneder gammelt og kan altså indtil da godt få din mælk, hvis det viser sig at barnet ikke tåler komælk...

Ellers er principperne sådan at man ikke skal sætte børn på en diæt som kan være ubegrundet og det er jo desværre sådan med fødevareallergi, at man ikke ved om man kan tåle det, før man har fået det.

Indtil dit barn er 4 måneder vil det være rigtig godt kun at tilbyde modermælk. Det er sådan at når du har kendt allergi, som har været behandlingskrævende, så er jeres barn i risiko for at udvikle allergi. Det gælder hvis mor og/eller far og/eller større søskende har eller har haft f.eks. astma, høfeber, fødevareallergi, eller børneeksem.

Hvis man af en eller anden grund ikke kan amme eller er nødt til at give barnet modermælkserstatning, så anbefales det at man giver Nutramigen eller Profylac. Det er specielle erstatninger, som købes på apoteket. De er ret dyre med er de eneste erstatninger med fuld dokumenteret forebyggende effekt på allergi. Kan man ikke amme, så er det altså rigtig godt at tilbyde dette i stedet.

Tilbydes barnet almindelig komælkserstatninger (med almindelige komælksproteiner) så er der en risiko for at sætte gange i en masse allerireceptorer i kroppen og den risiko er der ikke grund til at løbe. Hvis det lægeligt skønnet vigtigt at barnet får denne erstatning og barnet skal indtage en del af det dagligt, så vil man kunne få tilskud til det og få det på en speciel recept hos lægen.

Efter 4 måneders alderen kan barnet ernæres som alle andre børn og så er det kun, hvis man her opdager at ...

Annonce

... barnet ikke tåler komælk og reagerer på komælksproteinerne og dermed har mælkealleri at man skal fortsætte med de specielle erstatninger. Børn med mælkeallergi får så ofte disse erstatninger til de er omkring 3 år og i denne periode vil man løbende provokere barnet for at se om barnet tåler komælk. Det foregår normalt i tæt samarbejde med læge eller børneafdeling.

Det er rigtig godt at du sørger for at blive dækket med kalk hver dag, derudover kan du tage en multivitamintablet og også jern fra 20 uge - præcis som det anbefales til andre gravide.

Gedemælk indeholder ca. 3,5 pct. fedt, 4,0 pct. protein og 4,5 pct. kulhydrat. Det er i sammensætningen forskelligt fra komælk og minder derfor et eller andet sted lidt mere om brystmælk fra mennesker. Det anbefales dog ikke til børn med mælkeallergi og kan ikke bruges som alternativ til komælk for mælkeallergikere.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Proteinerne i gedemælk fordøjes lidt hurtigere end i komælk og gedemælk indeholder flere mellemlange fedtsyrer end komælk, hvilket medfører, at gedemælk også fordøjes lidt lettere. Gedemælk har generelt et højere indhold af mineraler og vitaminer end komælk, på nær fosfor, vitamin B2, B12, og folat og sammensætningen af gedemælk varierer lidt efter, hvor gammelt dyret er, hvad det har spist osv. Hvor stort kalkindholdet er i forhold til komælk ved jeg desværre ikke.

I forhold til dit barn, vil det derfor ikke være anbefalelsesværdigt at du giver gedemælk fremfor komælk, men hvordan det virker på dig selv må du forsøge. Om det kan påvirke barnet negativt i maven, tror jeg umiddelbart ikke. Men her må du rådføre dig med lægen ...

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.